Ještě než začnete, tak se podívejte na možnosti systémů, na kterých můžete začít tvořit vlastní internetový obchod. Ty nejlepší možnosti najdete v našem srovnání pronájmů e-shopů.
Jak vytvořit e-shop: průvodce podnikáním v e-shopu
Jak založit e-shop v roce 2024?
Také byste rádi podnikali online, měli vlastní e-shop a vydělávali slušné peníze? Ono to může na první pohled vypadat snadně a jednoduše, při podrobnějším zkoumání však zjistíte, že zde existuje mnoho specifik, možností a menších či větších zádrhelů. Vyznat se ve všech potřebných informacích nemusí být vždy úplně snadné, a tak jsme pro vás připravili takový praktický manuál pro vytvoření e-shopu.
O čem je náš průvodce tvorby e-shopu?
Zjistíte, kolik to stojí, jaké máte možnosti při vlastním vytváření e-shopu, jaké jsou podmínky a nutná technická řešení i jaké alternativy lze případně využít. Zjistíte výhody i nevýhody všech variant a budete tak mít k dispozici všechny dostupné informace pro následné rozhodnutí, zda se do online podnikání pustíte nebo zvolíte jiný podnikatelský záměr.
E-shop zdarma a jeho záludnosti
Pokud začínáte s podnikáním a vaše finanční možnosti nejsou zrovna závratné, určitě hledáte možnosti, jak ušetřit. A jednou z možností může být právě vytvoření e-shopu zdarma. Existuje mnoho bezplatných systémů, které vám umožní začít s minimálními finančními náklady, ovšem nemůžete čekat plný servis. Budete se muset smířit s kompromisy a ne vždy bude výsledek odpovídat vašemu očekávání.
Nastavení e-shopu bude vyžadovat z vaší strany studování návodů, sledování videí na YouTube a přesto možná budete nakonec potřebovat někoho, kdo tomu rozumí a pomůže vám vychytat nedostatky a mouchy. Ovšem i méně technicky zdatný jedinec zvládne základní nastavení a získá tak cenné zkušenosti o základních principech a jejich fungování.
Ať se může na první pohled zdát, že e-shop zdarma, bude opravdu zdarma, není tomu tak. Nějaká minimální finanční zátěž tam bude vždy. Je třeba mít samozřejmě minimálně doménu a hosting a to něco stojí.
Pojďme se podívat na 2 nejoblíbenější bezplatné systémy pro e-shopy v České republice.
WooCommerce
Vytvoření vlastního e-shopu prostřednictvím oblíbeného systému WordPress s pomocí pluginu WooCommerce je opravdu nízkonákladovým řešením, jelikož jsou oba dva zdarma. Při instalaci WooCommerce je důležité nastavit země, do kterých budete prodávat, měnu e-shopu a způsob práce s DPH.
Následně získáte tyto funkce:
- možnost vkládání a upravování produktů,
- správu objednávek,
- zasílání transakčních emailů,
- správu zákazníků a jejich profilů,
- základní platební a doručovaní metody,
- možnost vytváření slevových kupónů.
S WooCommerce získáte výběr z obrovského množství profesionálních WordPress šablon a můžete je doplnit navíc o placené moduly. Ne všechny části WooCommerce jsou však v češtině a je třeba řešit mnoho nastavení, se kterým by mohli mít úplní začátečníci trošku problém.
Prestashop
Prestashop je e-shopový systém, který můžete využívat zdarma. Stačí si jej nainstalovat na hosting a můžete začít nastavovat váš internetový obchod. Samozřejmostí je využití a doinstalace mnoha doplňků či grafických šablon pro rozšířené funkce e-shopu. Velkou nevýhodou pro některé uživatele může být fakt, že prestashop není v češtině, ale v angličtině. Není tedy vhodný pro úplné začátečníky a netechnické typy.
Jednoduchý e-shop můžete zřídit i v nástroji na tvorbu webových stránek. Tyto nástroje v sobě mají vizuální editor, se kterým jednoduše upravíte vzhled obchodu i samotného webu. Tyto nástroje najdete v našem srovnání.
Pronájem e-shopu, krabicové řešení
Pronájem e-shopu je komplexním řešením při začátku online podnikání. Pronajmete si tzv. krabicové řešení, které je již hotové a vyladěné a téměř okamžitě se tak můžete pustit do práce. Ušetříte velké množství času, které byste jinak museli věnovat programování či kódování a navíc tento pronajatý systém bude pravidelně udržovaný a aktualizovaný o nové funkce a rozšíření. Získáte moderní a funkční e-shop s minimálními náklady.
Výhody krabicového řešení:
- úspora času,
- úspora finančních prostředků,
- snadné a rychlé spuštění,
- jednoduchá a intuitivní administrace,
- vyladěný a osvědčený systém,
- napojení na služby třetích stran,
- pravidelná údržba a aktualizace,
- pomoc zákaznické a technické podpory,
- možnost rychlé výpovědi a ukončení provozu bez vícenákladů.
Nevýhody krabicového řešení:
- pevně daná funkčnost,
- různá míra omezení individuálních práv,
- napojení pouze na dané systémy.
Oblíbené e-shopové systémy
Upgates
Upgates je platforma umožňující vytvořit si profesionálně vypadající e-shop pro všechny, kteří hledají jednoduché a rychlé řešení. K dispozici je sice pouze omezené množství grafik a témat, přesto je možné vytvořit moderní a lákavý vzhled e-shopu. Pro náročnější jsou k dispozici služby profesionálních grafiků, kteří vytvoří e-shop na přání. Upgates poskytuje zázemí, ve kterém se rychle zorientujete i díky průvodcům a navigačním článkům. Svůj e-shop snadno napojíte na fakturační systémy, sociální sítě i EET.
Výhody Upgates:
- Jednoduché a rychlé řešení pro zkušené programátory i pro úplné nováčky
- E-shop máte vytvořený během 2 minut
- Výborně zpracovaný postup založení e-shopu i dalších potřebných kroků
Nevýhody Upgates:
- Celková komunikace s podporou je komplikovaná – je potřeba založit si účet, pak je to lepší
Upgates je jeden z nejlepších systémů na pronájem e-shopů. Pojďte si přečíst jeho celou recenzi.
Shoptet
Shoptet nabízí svým uživatelům e-shopové řešení vhodné pro zkušenější i začínající obchodníky. Můžete využít 9 bezplatných základních šablon, které si následně můžete přizpůsobit a upravit dle vlastních požadavků. Práce se Shoptetem je velice snadná a ovládání funkcí je přirozeně intuitivní. Velkou předností je propojení se systému zajišťujícími platbu, dopravu či marketing.
Výhody Shoptetu:
- vytvořen na míru českým uživatelům,
- intuitivní administrace,
- ·uživatelská přívětivost,
- silná technická a zákaznická podpora.
Nevýhody Shoptetu:
- malé množství šablon,
- nemá online podporu
Zaujal vás Shoptet? Pojďte si přečíst naší recenzi.
Shopify
Shopify nabízí komplexní a velice sofistikovaný systém pro tvorbu vlastního e-shopu. Zákazník může vybírat z velkého množství šablon, z nichž některé jsou zdarma, jiné placené. Předností jsou zejména nástroje pro snadné nastavení internetového obchodu, rychlé sestavení nabídek, různé platební brány i marketingové nástroje.
Výhody Shopify:
- šablony lze individuálně upravovat,
- praktické marketingové nástroje,
- diskusní fórum,
- možnost instalace aplikací třetích stran.
Nevýhody Shopify
- administrace není v češtině,
- aplikace třetích stran mohou váš web poškodit.
Shopify vypadá slibně. Víme to, pojďte si přečíst naší recenzi.
Specifika pronájmu e-shopu
Každý pronajatý e-shop se liší v nabízených funkcích, je třeba si tedy předem ujasnit, o jaké funkce máte zájem, aby konečný produkt sloužil přesně k tomu, k čemu jste si jej pronajali. Funkce jsou u krabicových pronájmů pevně dané a při rozhodování jsou pro podnikatele zásadní.
Při rozhodování o počtu funkcí a modelů hraje také svou roli cena. Balíčky pronájmu s nižší cenou zpravidla nenabízí vždy vše, co byste potřebovali a zjistíte, že nějaká pro vás zásadní funkce tam bude chybět. Tyto chybějící moduly může být možné doplatit navíc, což ovšem znamená, že konečná cena už nemusí být tak výhodná, jak se mohlo na první pohled zdát. Je třeba si také dát pozor na případné skryté poplatky některých provozovatelů.
U pronájmů je vhodné, že platíte každý měsíc menší částku a nemusíte tak vydávat větší finanční obnos najednou. Dejte si tedy pozor na provozovatele, kteří by po vás chtěli podepsat smlouvu na určitou dobu. Řádově se pronájem e-shopu pohybuje okolo 5 000 Kč ročně u menších Ezopů, okolo 10 000 Kč až 20 000 Kč ročně u středních e-shopů a okolo 30 000 Kč až 50 000 Kč u velkých e-shopů.
Pronájem e-shopu je vhodné řešení nejen pro začátek podnikání, vždy je však třeba si pečlivě vybrat poskytovatele a využít veškerý dostupný potenciál. Stačí se jednoduše zaregistrovat, zaplatit první splátku a pustit se do administrace základních funkcí vašeho online obchodu. Vložíte produkty a nahrajete fotky s popisky a o funkcionalitu e-shopu se postará provozovatel. Stačí e-shop naplnit a začít prodávat.
E-shop na míru
E-shop vytvoření na míru je ideálním řešením pro ty uživatele, kteří přesně vědí, co od svého online obchodu očekávají a mají specifické požadavky. Je však rozhodně nejdražší variantou, která bude pravděpodobně vyžadovat spolupráci zkušeného programátora a grafika. Toto individuální řešení je vhodné tedy zejména pro ty podnikatele, kteří mají svůj sortiment zboží ověřený trhem a vědí, jak s ním marketingově následně pracovat.
Finanční náročnost je u e-shopu na míru opravdu velká, záleží vždy tedy na rozsahu a funkcích, které si budete přát využívat, ale i u menšího e-shopu je třeba počítat s částkou zhruba v rozmezí 80 až 200 tisíc Kč. Bude potřeba velké množství času nejen z vaší strany, ale zejména ze strany programátora, grafika, copywritera a podobně. Doba realizace zpravidla bývá až několik měsíců.
A co lze od e-shopu na míru očekávat? Zpravidla získáte vzhled na míru vhodný pro optimální provoz vašeho podnikání, funkce přizpůsobené obchodnímu modelu, SEO optimalizaci, vlastní blog, pokročilé filtry nebo integraci sociálních sítí a mnoho dalších funkcí.
Výhody e-shopu na míru:
- grafické i funkční vytvoření dle vlastních požadavků,
- e-shop je vaším majetkem,
- minimální měsíční vícenáklady.
Nevýhody e-shopu na míru:
- finančně nákladné,
- časově náročná příprava před spuštěním,
- úpravy a změny nutné řešit s programátorem.
Technické řešení e-shopu: na co nezapomenout při výběru
Technické řešení e-shopu je vždy základním stavebním kamenem a je jedno, zda se rozhodnete pro krabicové řešení, e-shop zdarma nebo vytvoření e-shopu na míru. Pokud vám totiž e-shop nebude fungovat po technické stránce, příliš úspěšní rozhodně nebudete. A co vše do technického řešení patří?
Správa produktů
U každého e-shopu jsou absolutním základem produkty. Je třeba, aby byly pro zákazníka atraktivně prezentovány a nechyběl u nich popis, cena, kvalitní fotografie, dostupnost a parametry. Produkty je vždy vhodné rozdělit do patřičných kategorií, aby je zákazníci snadno našli. Rozhodně se věnujte dostatečně také štítkům, které upozorní potenciální zákazníky na akci, slevu nebo novinku ve vašem sortimentu.
Účetní systém
Každý e-shop je vhodné rovnou napojit na účetní systém, aby došlo při vytvoření objednávky automaticky k vygenerování fakturu a zaevidování. Pokud je to možné, je ideální také spárování s platebním systémem. Pro větší e-shopy zpravidla již základní účetní systém není dostačujícím a je třeba zvolit program disponující skladovým hospodářstvím, tvorbou mezd nebo vedením účetnictví.
Doprava
Doprava a s ní související platba za zboží jsou jedněmi ze zásadních atributů e-shopu. Lidé preferující rychlost a komfort. Nechtějí nikam chodit a čekat fronty. Doručení až domů je jednoduchým a pohodlným řešením. U dopravy samozřejmě také vždy záleží na jejím cenovém ohodnocení, které je dosti variabilní a člověk si může vybrat podle toho, co mu nejlépe vyhovuje. Standardními způsoby dopravy bývají:
- Uloženka,
- Zásilkovna,
- Česká pošta,
- kurýrní služby,
- osobní vyzvednutí na pobočce.
Osobní vyzvednutí vás sice nic nestojí, ale musíte obětovat svůj čas a pro zboží si dojít. Uloženka nebo Zásilkovna bývají levnějšími způsoby dopravy, ale je vždy třeba si zajít balíček vyzvednout na výdejní místo. Česká pošta a kurýrní služby vám objednané zboží doručí až ke dveřím, ale zase si za ně trošku připlatíte.
Lidé velice dobře slyší na dopravu zdarma, takže pokud tuto službu budete na svém e-shopu nabízet od určité částky nákupu, rozhodně to může část zákazníků motivovat k přikoupení dalších produktů. Vždy si však pečlivě tyto náklady propočítejte, aby se vám vyplatily.
Způsoby platby
Platby kartou online jsou dnes již běžným standardem všech prosperujících e-shopů a pokud budete nabízet pouze platbu převodem nebo dobírku, můžete si část zákazníků nevědomky odehnat. Vždy je tedy vhodné nabízet všechny způsoby platby, aby si každý zákazník mohl vybrat, co mu nejvíce vyhovuje. Nejlepší platební brány najdete v našem srovnání platebních bran.
Export XML feedu
V administraci e-shopu je vhodné využívat export XLM feedu. To je specifický datový soubor obsahující informace o nabízených produktech. Jsou to informace o ceně, popis produktu, fotografie, skladová dostupnost a další zásadní informace.
Správa objednávek
Pro efektivní fungování e-shopu je vhodné si pořídit také pokročilou správu objednávek. Budete tak moci sledovat stav objednávek, využívat odesílání automatických emailů zákazníkům, možnost vkládání slevových kódů, zasílání oznámení či urgencí prostřednictvím SMS a další praktické funkce.
Mobilní verze e-shopu
V dnešní době mnoho zákazníků přistupuje na internet přes své chytré telefony, takže je více než vhodné tomu váš e-shop přizpůsobit, aby se správně zobrazoval na prohlížečích v mobilu.
Podmínky pro založení e-shopu
Jako u každého jiného podnikání, i u online provozování obchodu je třeba splnit některé základní podmínky. Co vše je třeba si zařídit, než se pustíte do vlastního podnikání, jsme pro vás shrnuli na následujících řádcích.
Úplným základem pro prodej zboží nebo služby na internetu, aby bylo vaše podnikání legální, je zařídit si živnostenský list definující vaši činnost. S jeho získáním se automaticky vážete k povinnostem odevzdávat daňové přiznání a přehledy pro zdravotní pojišťovnu a správu sociálního zabezpečení.
Pro fungování webových stránek je samozřejmě třeba mít zaregistrovanou vhodnou doménu. Vymyslet takovou, která bude reflektovat vaši obchodní činnost a nebude obsazena, může být tak trochu oříšek. Věnujte tomu dostatek času a dobře si to promyslete, protože na tom může částečně stát úspěch vašeho online podnikání.
Nezbytným dokumentem, který je třeba mít zveřejněný na vašich webových stránkách jsou obchodní podmínky. Stejně tak jsou důležité dokumenty ohledně reklamací, ochrany osobních údajů, cookies nebo GDPR.
Před zahájením podnikání je třeba se také rozhodnout, zda budete plátci DPH či nikoliv. Pokud s podnikáním teprve začínáte a nemáte zákonný obrat, při němž byste byli povinni platit DPH, rozhodně se vám vyplatí ho alespoň ze začátku neplatit. Pokud totiž budete provozovat maloobchod, budete mít volnou živnost a uplatňovat náklady ve výši 60 % z příjmů. Pokud by vaše náklady byly vyšší než těchto 60 %, může už pro vás být lepší se stát plátcem DPH.
Marketing pro e-shop
E-shop nikdy nemůže být úspěšný sám o sobě. Je třeba reklama a propagace, která je správně zvolena a zacílena na vybranou skupinu zákazníků. Díky propracovanému marketingovému plánu a strategii můžete totiž výrazně navýšit objem prodejů. Rozhodně byste tedy neměli opomenout následující:
- napojení na srovnávače zboží jako Heureka.cz,
- SEO – optimalizace pro vyhledávače,
- filtrování produktů,
- slevové kódy,
- nástroje pro email marketing,
- podpora EET,
- aktivita na sociálních sítích,
- blog napojený na e-shop,
- analytické nástroje,
- a další.
Marketingu je třeba se věnovat hlavně průběžně a dlouhodobě! Nesmíte usnout na vavřínech, pokud se vám začne dařit. Je třeba si ujasnit, kdo jste a kam směřujete a ovládat své produkty. Stěžejní je poznat chování svých zákazníků a definovat fungující kanály marketingu, které je třeba posilovat a rozšiřovat.
Alternativy e-shopu
Pokud víte, že chcete podnikat online, ale necítíte se na provozování vlastního e-shopu, můžete zvolit některou z dostupných alternativ. Existuje například prodej přes sociální sítě či email nebo na webových stránkách s kontaktním formulářem. My se však zaměříme na dvě nejznámější alternativy, a to dropshipping a affiliate.
Dropshipping
Základní princip dropshippingu je velice jednoduchý. Zákazník si vytvoří objednávku přes e-shop. Provozovatel e-shopu následně objednávku přepošle svému velkoobchodnímu dodavateli či výrobci zboží, kterému zaplatí velkoobchodní cenu. Ten po obdržení platby za zboží expeduje balík přímo k zákazníkovi. Přičemž zákazník zaplatí cenu uvedenou v e-shopu. Tato koncová maloobchodní cena se skládá z ceny velkoobchodní, marže prodejce a nákladů spojených s dopravou a platbou. Vaší provizí je tedy rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou od dodavatele.
Affiliate
Affiliate je partnerský program, při kterém propagujete a doporučujete zboží jiného e-shopu. A v případě, že zákazník zboží zakoupí, získáte od spolupracujícího e-shopu předem stanovenou odměnu neboli provizi. Výhodou je, že nemusíte řešit objednávky, skladové zásoby ani reklamace. Prostě jen doporučujete. Ale potřebujete vhodný affiliate software nebo partnera, který takový software má.
- Srovnání nejlevnějších VPS serverů
- Nejlepší webhosting
- Nejlepší WordPress hosting
- Toret Recenze
- Eshop-Rychle Recenze
- Upgates Recenze
- Webflow Recenze
- Webnode Recenze
- Jak vytvořit web pro influencery?
- ZOMBEEK Recenze
- WEDOS WebSite Recenze
- Nejlepší ticketovací helpdesk software
- Dropshipping průvodce: co to je a jak na to
- Nejlepší cookie lišty
- Nejlepší WordPress page buildery
- Srovnání Live Chat softwarů
- MioWeb Recenze
- Nejlepší WordPress šablony
- Nejlepší fotobanky
- Nejlepší pronájem e-shopů
- WIX Recenze
- Nejlepší nástroje na tvorbu webových stránek