
Ještě než začnete, tak se podívejte na možnosti systémů, na kterých můžete začít tvořit vlastní internetový obchod. Ty nejlepší možnosti najdete v našem srovnání pronájmů eshopů.
Také byste rádi podnikali online, měli vlastní eshop a vydělávali slušné peníze? Ono to může na první pohled vypadat snadně a jednoduše, při podrobnějším zkoumání však zjistíte, že zde existuje mnoho specifik, možností a menších či větších zádrhelů. Vyznat se ve všech potřebných informacích nemusí být vždy úplně snadné, a tak jsme pro vás připravili takový praktický manuál pro vytvoření eshopu.
Zjistíte, kolik to stojí, jaké máte možnosti při vlastním vytváření eshopu, jaké jsou podmínky a nutná technická řešení i jaké alternativy lze případně využít. Zjistíte výhody i nevýhody všech variant a budete tak mít k dispozici všechny dostupné informace pro následné rozhodnutí, zda se do online podnikání pustíte nebo zvolíte jiný podnikatelský záměr.
Ještě než začnete, tak se podívejte na možnosti systémů, na kterých můžete začít tvořit vlastní internetový obchod. Ty nejlepší možnosti najdete v našem srovnání pronájmů eshopů.
Pokud začínáte s podnikáním a vaše finanční možnosti nejsou zrovna závratné, určitě hledáte možnosti, jak ušetřit. A jednou z možností může být právě vytvoření eshopu zdarma. Existuje mnoho bezplatných systémů, které vám umožní začít s minimálními finančními náklady, ovšem nemůžete čekat plný servis. Budete se muset smířit s kompromisy a ne vždy bude výsledek odpovídat vašemu očekávání.
Nastavení eshopu bude vyžadovat z vaší strany studování návodů, sledování videí na YouTube a přesto možná budete nakonec potřebovat někoho, kdo tomu rozumí a pomůže vám vychytat nedostatky a mouchy. Ovšem i méně technicky zdatný jedinec zvládne základní nastavení a získá tak cenné zkušenosti o základních principech a jejich fungování.
Ať se může na první pohled zdát, že eshop zdarma, bude opravdu zdarma, není tomu tak. Nějaká minimální finanční zátěž tam bude vždy. Je třeba mít samozřejmě minimálně doménu a hosting a to něco stojí.
Pojďme se podívat na 2 nejoblíbenější bezplatné systémy pro eshopy v České republice.
Vytvoření vlastního eshopu prostřednictvím oblíbeného systému WordPress s pomocí pluginu WooCommerce je opravdu nízkonákladovým řešením, jelikož jsou oba dva zdarma. Při instalaci WooCommerce je důležité nastavit země, do kterých budete prodávat, měnu eshopu a způsob práce s DPH.
Následně získáte tyto funkce:
S WooCommerce získáte výběr z obrovského množství profesionálních WordPress šablon a můžete je doplnit navíc o placené moduly. Ne všechny části WooCommerce jsou však v češtině a je třeba řešit mnoho nastavení, se kterým by mohli mít úplní začátečníci trošku problém.
Prestashop je eshopový systém, který můžete využívat zdarma. Stačí si jej nainstalovat na hosting a můžete začít nastavovat váš internetový obchod. Samozřejmostí je využití a doinstalace mnoha doplňků či grafických šablon pro rozšířené funkce eshopu. Velkou nevýhodou pro některé uživatele může být fakt, že prestashop není v češtině, ale v angličtině. Není tedy vhodný pro úplné začátečníky a netechnické typy.
Jednoduchý e-shop můžete zřídit i v nástroji na tvorbu webových stránek. Tyto nástroje v sobě mají vizuální editor, se kterým jednoduše upravíte vzhled obchodu i samotného webu. Tyto nástroje najdete v našem srovnání.
Pronájem eshopu je komplexním řešením při začátku online podnikání. Pronajmete si tzv. krabicové řešení, které je již hotové a vyladěné a téměř okamžitě se tak můžete pustit do práce. Ušetříte velké množství času, které byste jinak museli věnovat programování či kódování a navíc tento pronajatý systém bude pravidelně udržovaný a aktualizovaný o nové funkce a rozšíření. Získáte moderní a funkční eshop s minimálními náklady.
Upgates je platforma umožňující vytvořit si profesionálně vypadající e-shop pro všechny, kteří hledají jednoduché a rychlé řešení. K dispozici je sice pouze omezené množství grafik a témat, přesto je možné vytvořit moderní a lákavý vzhled e-shopu. Pro náročnější jsou k dispozici služby profesionálních grafiků, kteří vytvoří e-shop na přání. Upgates poskytuje zázemí, ve kterém se rychle zorientujete i díky průvodcům a navigačním článkům. Svůj e-shop snadno napojíte na fakturační systémy, sociální sítě i EET.
Výhody Upgates:
Nevýhody Upgates:
Upgates je jeden z nejlepších systémů na pronájem eshopů. Pojďte si přečíst jeho celou recenzi.
Shoptet nabízí svým uživatelům eshopové řešení vhodné pro zkušenější i začínající obchodníky. Můžete využít 9 bezplatných základních šablon, které si následně můžete přizpůsobit a upravit dle vlastních požadavků. Práce se Shoptetem je velice snadná a ovládání funkcí je přirozeně intuitivní. Velkou předností je propojení se systému zajišťujícími platbu, dopravu či marketing.
Výhody Shoptetu:
Nevýhody Shoptetu:
Zaujal vás Shoptet? Pojďte si přečíst naší recenzi.
Shopify nabízí komplexní a velice sofistikovaný systém pro tvorbu vlastního eshopu. Zákazník může vybírat z velkého množství šablon, z nichž některé jsou zdarma, jiné placené. Předností jsou zejména nástroje pro snadné nastavení internetového obchodu, rychlé sestavení nabídek, různé platební brány i marketingové nástroje.
Výhody Shopify:
Nevýhody Shopify
Shopify vypadá slibně. Víme to, pojďte si přečíst naší recenzi.
Každý pronajatý eshop se liší v nabízených funkcích, je třeba si tedy předem ujasnit, o jaké funkce máte zájem, aby konečný produkt sloužil přesně k tomu, k čemu jste si jej pronajali. Funkce jsou u krabicových pronájmů pevně dané a při rozhodování jsou pro podnikatele zásadní.
Při rozhodování o počtu funkcí a modelů hraje také svou roli cena. Balíčky pronájmu s nižší cenou zpravidla nenabízí vždy vše, co byste potřebovali a zjistíte, že nějaká pro vás zásadní funkce tam bude chybět. Tyto chybějící moduly může být možné doplatit navíc, což ovšem znamená, že konečná cena už nemusí být tak výhodná, jak se mohlo na první pohled zdát. Je třeba si také dát pozor na případné skryté poplatky některých provozovatelů.
U pronájmů je vhodné, že platíte každý měsíc menší částku a nemusíte tak vydávat větší finanční obnos najednou. Dejte si tedy pozor na provozovatele, kteří by po vás chtěli podepsat smlouvu na určitou dobu. Řádově se pronájem eshopu pohybuje okolo 5 000 Kč ročně u menších Ezopů, okolo 10 000 Kč až 20 000 Kč ročně u středních eshopů a okolo 30 000 Kč až 50 000 Kč u velkých eshopů.
Pronájem eshopu je vhodné řešení nejen pro začátek podnikání, vždy je však třeba si pečlivě vybrat poskytovatele a využít veškerý dostupný potenciál. Stačí se jednoduše zaregistrovat, zaplatit první splátku a pustit se do administrace základních funkcí vašeho online obchodu. Vložíte produkty a nahrajete fotky s popisky a o funkcionalitu eshopu se postará provozovatel. Stačí eshop naplnit a začít prodávat.
Eshop vytvoření na míru je ideálním řešením pro ty uživatele, kteří přesně vědí, co od svého online obchodu očekávají a mají specifické požadavky. Je však rozhodně nejdražší variantou, která bude pravděpodobně vyžadovat spolupráci zkušeného programátora a grafika. Toto individuální řešení je vhodné tedy zejména pro ty podnikatele, kteří mají svůj sortiment zboží ověřený trhem a vědí, jak s ním marketingově následně pracovat.
Finanční náročnost je u eshopu na míru opravdu velká, záleží vždy tedy na rozsahu a funkcích, které si budete přát využívat, ale i u menšího eshopu je třeba počítat s částkou zhruba v rozmezí 80 až 200 tisíc Kč. Bude potřeba velké množství času nejen z vaší strany, ale zejména ze strany programátora, grafika, copywritera a podobně. Doba realizace zpravidla bývá až několik měsíců.
A co lze od eshopu na míru očekávat? Zpravidla získáte vzhled na míru vhodný pro optimální provoz vašeho podnikání, funkce přizpůsobené obchodnímu modelu, SEO optimalizaci, vlastní blog, pokročilé filtry nebo integraci sociálních sítí a mnoho dalších funkcí.
Technické řešení eshopu je vždy základním stavebním kamenem a je jedno, zda se rozhodnete pro krabicové řešení, eshop zdarma nebo vytvoření eshopu na míru. Pokud vám totiž eshop nebude fungovat po technické stránce, příliš úspěšní rozhodně nebudete. A co vše do technického řešení patří?
U každého eshopu jsou absolutním základem produkty. Je třeba, aby byly pro zákazníka atraktivně prezentovány a nechyběl u nich popis, cena, kvalitní fotografie, dostupnost a parametry. Produkty je vždy vhodné rozdělit do patřičných kategorií, aby je zákazníci snadno našli. Rozhodně se věnujte dostatečně také štítkům, které upozorní potenciální zákazníky na akci, slevu nebo novinku ve vašem sortimentu.
Každý eshop je vhodné rovnou napojit na účetní systém, aby došlo při vytvoření objednávky automaticky k vygenerování fakturu a zaevidování. Pokud je to možné, je ideální také spárování s platebním systémem. Pro větší eshopy zpravidla již základní účetní systém není dostačujícím a je třeba zvolit program disponující skladovým hospodářstvím, tvorbou mezd nebo vedením účetnictví.
Doprava a s ní související platba za zboží jsou jedněmi ze zásadních atributů eshopu. Lidé preferující rychlost a komfort. Nechtějí nikam chodit a čekat fronty. Doručení až domů je jednoduchým a pohodlným řešením. U dopravy samozřejmě také vždy záleží na jejím cenovém ohodnocení, které je dosti variabilní a člověk si může vybrat podle toho, co mu nejlépe vyhovuje. Standardními způsoby dopravy bývají:
Osobní vyzvednutí vás sice nic nestojí, ale musíte obětovat svůj čas a pro zboží si dojít. Uloženka nebo Zásilkovna bývají levnějšími způsoby dopravy, ale je vždy třeba si zajít balíček vyzvednout na výdejní místo. Česká pošta a kurýrní služby vám objednané zboží doručí až ke dveřím, ale zase si za ně trošku připlatíte.
Lidé velice dobře slyší na dopravu zdarma, takže pokud tuto službu budete na svém eshopu nabízet od určité částky nákupu, rozhodně to může část zákazníků motivovat k přikoupení dalších produktů. Vždy si však pečlivě tyto náklady propočítejte, aby se vám vyplatily.
Platby kartou online jsou dnes již běžným standardem všech prosperujících eshopů a pokud budete nabízet pouze platbu převodem nebo dobírku, můžete si část zákazníků nevědomky odehnat. Vždy je tedy vhodné nabízet všechny způsoby platby, aby si každý zákazník mohl vybrat, co mu nejvíce vyhovuje. Nejlepší platební brány najdete v našem srovnání platebních bran.
V administraci eshopu je vhodné využívat export XLM feedu. To je specifický datový soubor obsahující informace o nabízených produktech. Jsou to informace o ceně, popis produktu, fotografie, skladová dostupnost a další zásadní informace.
Pro efektivní fungování eshopu je vhodné si pořídit také pokročilou správu objednávek. Budete tak moci sledovat stav objednávek, využívat odesílání automatických emailů zákazníkům, možnost vkládání slevových kódů, zasílání oznámení či urgencí prostřednictvím SMS a další praktické funkce.
V dnešní době mnoho zákazníků přistupuje na internet přes své chytré telefony, takže je více než vhodné tomu váš eshop přizpůsobit, aby se správně zobrazoval na prohlížečích v mobilu.
Jako u každého jiného podnikání, i u online provozování obchodu je třeba splnit některé základní podmínky. Co vše je třeba si zařídit, než se pustíte do vlastního podnikání, jsme pro vás shrnuli na následujících řádcích.
Úplným základem pro prodej zboží nebo služby na internetu, aby bylo vaše podnikání legální, je zařídit si živnostenský list definující vaši činnost. S jeho získáním se automaticky vážete k povinnostem odevzdávat daňové přiznání a přehledy pro zdravotní pojišťovnu a správu sociálního zabezpečení.
Pro fungování webových stránek je samozřejmě třeba mít zaregistrovanou vhodnou doménu. Vymyslet takovou, která bude reflektovat vaši obchodní činnost a nebude obsazena, může být tak trochu oříšek. Věnujte tomu dostatek času a dobře si to promyslete, protože na tom může částečně stát úspěch vašeho online podnikání.
Nezbytným dokumentem, který je třeba mít zveřejněný na vašich webových stránkách jsou obchodní podmínky. Stejně tak jsou důležité dokumenty ohledně reklamací, ochrany osobních údajů, cookies nebo GDPR.
Před zahájením podnikání je třeba se také rozhodnout, zda budete plátci DPH či nikoliv. Pokud s podnikáním teprve začínáte a nemáte zákonný obrat, při němž byste byli povinni platit DPH, rozhodně se vám vyplatí ho alespoň ze začátku neplatit. Pokud totiž budete provozovat maloobchod, budete mít volnou živnost a uplatňovat náklady ve výši 60 % z příjmů. Pokud by vaše náklady byly vyšší než těchto 60 %, může už pro vás být lepší se stát plátcem DPH.
Eshop nikdy nemůže být úspěšný sám o sobě. Je třeba reklama a propagace, která je správně zvolena a zacílena na vybranou skupinu zákazníků. Díky propracovanému marketingovému plánu a strategii můžete totiž výrazně navýšit objem prodejů. Rozhodně byste tedy neměli opomenout následující:
Marketingu je třeba se věnovat hlavně průběžně a dlouhodobě! Nesmíte usnout na vavřínech, pokud se vám začne dařit. Je třeba si ujasnit, kdo jste a kam směřujete a ovládat své produkty. Stěžejní je poznat chování svých zákazníků a definovat fungující kanály marketingu, které je třeba posilovat a rozšiřovat.
Pokud víte, že chcete podnikat online, ale necítíte se na provozování vlastního eshopu, můžete zvolit některou z dostupných alternativ. Existuje například prodej přes sociální sítě či email nebo na webových stránkách s kontaktním formulářem. My se však zaměříme na dvě nejznámější alternativy, a to dropshipping a affiliate.
Základní princip dropshippingu je velice jednoduchý. Zákazník si vytvoří objednávku přes eshop. Provozovatel eshopu následně objednávku přepošle svému velkoobchodnímu dodavateli či výrobci zboží, kterému zaplatí velkoobchodní cenu. Ten po obdržení platby za zboží expeduje balík přímo k zákazníkovi. Přičemž zákazník zaplatí cenu uvedenou v eshopu. Tato koncová maloobchodní cena se skládá z ceny velkoobchodní, marže prodejce a nákladů spojených s dopravou a platbou. Vaší provizí je tedy rozdíl mezi prodejní a nákupní cenou od dodavatele.
Affiliate je partnerský program, při kterém propagujete a doporučujete zboží jiného eshopu. A v případě, že zákazník zboží zakoupí, získáte od spolupracujícího eshopu předem stanovenou odměnu neboli provizi. Výhodou je, že nemusíte řešit objednávky, skladové zásoby ani reklamace. Prostě jen doporučujete. Ale potřebujete vhodný affiliate software nebo partnera, který takový software má.