Srovnání platebních bran

Nejlepší platební brána 2021

Hledáte spolehlivou a výhodnou platební bránu, která nabídne zákazníkům dostatečný komfort při placení? Otestovali jsme nejpoužívanější platební brány a vybrali z nich nejlepších 5. Při jejich výběru jsme se zaměřili na 8 nejdůležitějších oblastí: Typy bran, pro koho je brána vhodná, cena, platební metody, platby, podpora a podporované komerční a open source platformy.

5nej-srovnani

ComGate

GoPay

PayU

Stripe

GP webpay

1. místo2. místo3. místoFinalistaFinalista

Finální hodnocení

9.298.57.86.5

Typy bran

Inline brána (iFrame) (iFrame)Nezjištěno
Redirect brána
Mobile bránaNe, ale inLine či Redirect brána jsou uzpůsobeny mobilnímu prostředí (mCommerce)
Responzivní design
Přizpůsobení vzhledu e-shopu

Pro koho je brána vhodná

E-shopy
Služby
Digitální obsah
Aplikace
Vstupenky
Jízdenky

Cena

Procentní poplatek z transakcí0,79 % - 0,99 % (dle obratu)0,9 - 2,2 % (Dle obratu)1,6 %1,4 % - 2,9 % (dle tarifu)K doptání u příslušné banky
Fixní poplatek z jednotlivých transakcí0 Kč3 Kč1 Kč6,50 KčK doptání u příslušné banky
Aktivacezdarmazdarma999 KčzdarmaK doptání u příslušné banky
Měsíční poplatek0 - 149 Kč0 - 190 Kč0 Kčod 50 KčK doptání u příslušné banky
Převod na bankovní účet0 Kč10 Kč0 Kč8 Kč + 0,25 %K doptání u příslušné banky

Platební metody

Kolik platebních metod podporuje50 +55více než 300 mezinárodních a místních způsobůDesítky platebních metodVíce než desítku
Apple Pay
Platba kartou
On-line bankovní platby
Elektronické peněženky
Další možnosti platbyPremium SMS, m-platbaPremium SMS, Paysafecard, m-platbaOdložené platby s Twisto Pay, mobilní platby a dalšíDesítky platebních metod přizpůsobených jednotlivým zemímMasterCard Mobile, Google Pay

Platby

Platby ze zahraničí (více než 20 měn)
Platby v rámci ČR
Opakované platby (dodatek ke smlouvě - zdarma)
Zapamatování karty (FastPay)
Veřejně dostupná API dokumentace
Služba 3D Secure

Podpora

FAQ
On-line chat - ale rychlá poradna na FB
E-mail/kontaktní formulář
Telefon
Odpověď do 24 hodin
Otázky8/105/58/105/55/5

Podporované komerční platformy

Shoptet
Shopify
ShopsysNe (ale jsou ochotní pl.bránu napojit)
Webareal
Eshop-rychle
Oxyshop
Fastcentrik
UPGates
Weby24

Podporované open source systémy

WooCommerce
Drupal
PrestaShop
Magento
OpenCard

Ať už e-shop máte nebo jej právě zakládáte, jistě jste narazili na otázku, zda je potřeba zřizovat platební bránu. Je vůbec potřeba? Proč je lepší, než bankovní převod nebo odeslání zboží na dobírku?

Platební brána především pomáhá dotáhnout obchod do úspěšného konce. Pokud si klient objedná zboží na dobírku, nikde není psáno, že si jej skutečně převezme. Obchodník pak platí poštovné, které mu v případě nepřevzetí zboží nikdo neproplatí a zboží se mu zbytečně vrací zpět. Bankovní převod je sice o něco výhodnější – obchodník zasílá zboží již zaplacené, ale i toto řešení má své mouchy. Klient si může zaplacení zboží rozmyslet, nebo je odeslání zdržováno čekáním, než platba dorazí na účet obchodníka.

Platební brány dnes využívají všechny úspěšné e-shopy, a to především proto, že taková platba je rychlá, pro zákazníka velmi pohodlná a obchodníkům zajistí, že většina nákupů bude skutečně ihned zaplacena. Mohou tak odeslat zboží ihned, jak obdrží informaci o zaplacení. Obchodník má jisté své peníze a zákazník má zboží u sebe třeba již druhý den.

Pojďme se tedy podívat, co to platební brána je a jak funguje, na co se zaměřit při jejím výběru a samozřejmě i které platební brány uspěly v našem srovnání a dostaly se mezi 5 nejlepších.

Co je platební brána

Platební brána je řešení, které pomáhá k přenosu platby mezi e-shopem či prodejním webem a platícím zákazníkem. Jedná se o platformu, která umožní zákazníkovi hned několik platebních možností. Některé společnosti poskytují jen platbu kartou, jiné i zrychlené bankovní převody, platbu on-line bankovním tlačítkem, mobilní platbu, ale také platbu kupony, bitcoiny nebo použití elektronické peněženky.

Platební brána v podstatě zprostředkuje propojení mezi zákazníkem, e-shopem a systémem banky. Zákazník může bez obav zapsat do formuláře/okna platební brány údaje své karty, aniž by došlo k jejímu zneužití. Většina platebních bran funguje na tzv. zabezpečení 3D Secure, které jejich data ochrání před zneužitím. Společnosti poskytující platební brány jsou sledovány a licencovány podle Zákona o platebním styku. Ten také vymezuje jejich pravomoci i činnost.

Jak platební brána funguje

Z pohledu zákazníka

Z pohledu klienta je platební brána zařízení, které velmi usnadní a urychlí proces platby za objednané zboží či služby. Na obrazovce počítače, tabletu či mobilního telefonu se objeví okno platební brány, které zákazníka vyzve, aby zadal údaje o své platební kartě. Zákazník zapíše číslo karty, datum její expirace a ze zadní části opíše trojmístné číslo, které je unikátní na každé kartě a je potvrzením, že zákazník má skutečně fyzicky v ruce tu správnou kartu. Někdy může být zákazník vyzván ještě k napsání svého jména, telefonního čísla, popř. e-mailu pro ověření.

Poté potvrdí správnost údajů a vyskočí na něj další okénko, do kterého zadá kód, odeslaný na jeho mobilní telefon SMS. Tímto kódem potvrzuje, že je majitelem karty a nedošlo k jejímu zneužití. Jedná se o proces ověření, který je součástí bezpečnostní služby 3D Secure.

Po dokončení platby je klient vrácen – přesměrován zpět do obchodu, nebo se mu objeví informace, že platba proběhla v pořádku a on může pokračovat v nákupech či přejít na jinou webovou stránku. Zde záleží na tom, jak má obchodník nastavenou platební bránu (inline, redirect, mobile) a jakou platební bránu nabízí společnost, kterou si k platbám pro svůj e-shop vybral.

Z pohledu obchodníka

Obchodník má v rámci smlouvy mezi svým e-shopem, bankou a platební bránou svůj účet, na který platba od zákazníka přichází. Jak to probíhá?

Nejprve jsou zašifrované údaje ze zákazníkovy karty pomocí platební brány zaslány procesoru transakce. Ten tyto údaje zašle do systémů kartových asociací. Tyto asociace mají za úkol napojit transakci na systém vydavatele platební karty. Vydavatel zákazníkovi následně kartu prověří, tedy zjistí, zda zadané údaje souhlasí a zda má zákazník na svém účtu dostatek peněz, aby mohla být jeho platba stržena. Pokud ano, platba je schválena. Pokud jsou zadané údaje chybné, nebo zákazník nemá dostatek platebních prostředků, vydavatel karty platbu zamítne.

V případě schválení jsou údaje opět zaslány do procesoru transakce. Ten informuje platební bránu a navýší o potřebnou částku obchodní účet daného e-shopu. E-shop pak dostane informaci, že platba v pořádku proběhla (nebo v opačném případě byla zamítnuta) a podle toho pokračuje dál. V případě zaplacení může obchodník klientovi odeslat objednané zboží či službu.

Peníze jsou shromažďovány vždy nejprve na obchodním účtu e-shopu. Na klientův účet jsou odesílány z tohoto obchodního účtu v předem domluvených intervalech. Ty závisí na dohodě s e-shopem, ale také mohou záviset na četnosti objednávek daného e-shopu, nebo výši obratů.

Platební brána pro e-shop – typy

Než se rozhodnete pro určitého poskytovatele platební brány, měli byste mít povědomí o tom, jaké typy platebních bran můžete mít k dispozici, jaké mají výhody a také si samozřejmě zjistit, zda vámi vybraná společnost takovou platební bránu poskytuje. Nejde totiž jen o to, zda může zákazník zaplatit kartou, převodem či elektronickou peněženkou. Důležité také je, jak celý platební proces proběhne a co to přinese e-shopu. Máme na mysli jednotlivé typy platebních bran, tedy zda funguje na vašem e-shopu jako inline brána, redirect brána či mobile brána.

Inline brána

Inline brána je specifická tím, že se platební okno zobrazuje přímo nad stránkami e-shopu. Klient není nikam přesměrován, vše se děje na pozadí e-shopu, v němž nakoupil. To má přímý, a především pozitivní dopad na dotažení obchodu do zdárného konce. Zákazník v podstatě „nemá čas“ rozmyslet si platbu, jako je tomu při klasickém bankovním převodu, ale třeba i při redirect bráně, kdy je přesměrován mimo stránky e-shopu, byť se jedná o proces velmi rychlý. Tento způsob platby je velmi bezpečný jak pro zákazníka, tak pro obchodníka. Údaje zadávané do formuláře platební brány jsou odděleny od prostředí e-shopu a chráněny. I když platba proběhne na pozadí e-shopu, obchodník nemá k zadaným údajům žádný přístup.

U některých společností se můžeme namísto inline brána setkat i s pojmem iFrame. Jedná se v podstatě o stále stejnou službu, kdy se platba odehrává na pozadí e-shopu.

Redirect brána

U redirect brány probíhá platba v podstatě stejným způsobem, jen se platební okno neotevře na pozadí e-shopu, ale na samostatné stránce společnosti zajišťující platební bránu. Tato stránka je zajištěná speciálním certifikátem, takže je ve výsledku platba pro zákazníka stejně bezpečná, jako u inline brány. Pozadí, na kterém se platební okno zobrazí, může být šedé či černé, ale je možné do něj vkládat fotografie, které vytvoří pocit, že zákazník platí stále na stránkách e-shopu, což zvyšuje šanci dokončení platby a tím celého obchodu. Umožnění změny barvy či vložení fotografie na pozadí platební brány, stejně jako upravení platebního okna v barvách e-shopu, nabízí většina poskytovatelů platebních bran.

Mobile brána

Pokud jste někdy platili přes platební bránu na mobilním zařízení a e-shop neměl nastavenou mobilní bránu, nejspíš jste byli zaskočeni tím, že platební okno bylo miniaturní, šlo špatně ovládat prstem a celkově platba nebyla příliš komfortní. To je něco, co může platícího zákazníka odradit a raději okno prohlížeče zavře s tím, že platbu dokončí doma z počítače. Jenže pak zapomene, nebo si nákup rozmyslí a obchod není úspěšně dokončen. Mobile brána nabízí webové prostřední optimalizované pro mobily tak, aby zákazník vše viděl v dostatečné velikosti a platba se mu pohodlně prováděla pomocí prstu na monitoru mobilního zařízení. Pokud společnost mobilní bránu nabízí, je to velké plus. Mobilní brána se většinou automaticky přizpůsobí zařízení, ve kterém zákazník nakupuje. Pokud nakupuje na počítači, zobrazí se inline nebo redirect brána. Pokud ale nakupuje v mobilu, automaticky se otevře jako mobilní brána.

Pojem mobilní brána však může být matoucí. Jedná se totiž také o možnost realizovat platbu za zboží přímo z mobilu zákazníka, ovšem nikoli přes platební bránu, ale stržením placené částky z jeho mobilního tarifu, popř. předplaceného kreditu – např. zasláním SMS zprávy. Zákazníci využívají tuto možnost platby např. pro platbu jízdenek MHD, e-knih apod. Mezi mobilní platby patří např. mPlatba nebo Premium SMS.

EET a platby přes platební brány

EET je poměrně složitá záležitost, abychom jej řešili v tomto srovnání. Pokud tedy potřebujete zjistit, zda se vás EET týká či se o něj zajímat nemusíte, doporučujeme podrobně prostudovat nejprve stránky k tomu určené. Faktem je, že platby převodem do EET nespadají. Jenže platební brána nepředstavuje jen převod peněz z účtu na účet, ale i platbu kartou, elektronickou peněženkou atd.

Než zvolíte platební bránu, zjistěte si, jaká platba DPH se vás týká a jak to lze u dané platební brány nastavit. Některé společnosti podporují všechny sazby DPH i jejich kombinace, a umožňují nastavit různá procenta, např. podle druhu prodávaného zboží. Dále si zjistěte, zda platební brána umožňuje řešení EET i při platbě kartou v cizině a v cizí měně. Jak to má při prodeji s DPH plátce a jak neplátce DPH? Jsou v tom rozdíly? A umí na ně daná platební brána zareagovat?

A co když proběhne platba, informace jsou zaslány do EET, ale zákazník svou objednávku stornuje? Je možné s tím ještě něco dělat? Víte, jak by měla vypadat účtenka a jaká výše daně se vás týká? To všechno jsou důležité informace, na které by měla být schopna společnost poskytující platební bránu reagovat. Výborný přehled v této oblasti má např. ComeGate nebo GoPay.

Integrace platební brány

K tomu, abyste platební bránu na svém e-shopu správně nastavili a začala fungovat tak, jak má, je potřeba integrace. Některé platební brány mají postup integrace jednoduchý, jiné složitější. Záleží na tom, zda má společnost nachystanou dokumentaci k API, integrační manuál a další postupy. Zvládnete provést integraci a nastavení pluginů sami, nebo je potřeba programátora? Je společnost ochotna vám s integrací pomoci?

My jsme se zaměřili na to, zda testovaná platební brána podporuje nejznámější a nejvyužívanější prodejní platformy, jako Shoptet, Shopify, Shopsys, Webareal, Eshop-rychle, Oxyshop, Fastcentrik nebo UPgates. Dále nás zajímaly nejznámější podporované open source systémy, např. WooCommerce, Drupal, PrestaShop, Magento či OpenCard. Snadná integrace a rychlé zprovoznění platební brány může být pro někoho klíčové. Než se pro některou společnost rozhodnete, zjistěte si technické možnosti, i jak bude platební brána fungovat v propojení s vaším e-shopem či webem.

Co je elektronická peněženka

Elektronická peněženka je jeden ze způsobů, jak platit přes internet rychle a pohodlně, aniž by se zákazník zdržoval při každé platbě zadáváním platebních údajů do formuláře platební brány. Zákazník má ve své elektronické peněžence uloženy své platební údaje. Pokud se s ní rozhodne zaplatit, stačí, když se přihlásí svým heslem, otiskem palce či jiným způsobem a provede platbu. Ta se pak automaticky strhne buď z peněz uložených/nahraných do této peněženky, nebo se strhne z jeho bankovního účtu, popř. z platební karty. Záleží na tom, jakou elektronickou peněženku využívá a jakou možnost peněženka nabízí. Mezi elektronické peněženky patří např. Google Pay, Apple Pay, PayPal atd.

Apple Pay

Elektronická peněženka Apple Pay je určena pro majitele zařízení s operačním systémem iOS, tedy majitele iPhonů, Mac, iPadů nebo Apple Watch. Apple Pay svému majiteli nahrazuje platbu bezkontaktní kartou, případně platbu kartou přes čip či magnetický proužek. Majitel Apple Pay se do své elektronické peněženky přihlásí vlastním heslem, Touch ID, Face ID apod. To v podstatě stačí k tomu, aby provedl platbu rychle a pohodlně, pouze s mobilním zařízením v ruce nebo svými Apple Watch. Nemusí přitom vůbec vytahovat kartu z peněženky, dokonce ani peněženku z kapsy nebo tašky.

Google Pay

Google Pay je elektronická peněženka od společnosti Google, která je dostupná pro všechny, kdo chtějí platit rychle a pohodlně, pomocí svého mobilu. Stačí si stáhnout do svého mobilního zařízení aplikaci Google Pay a pak už jen platit. Veškeré transakce přitom můžete v Google Pay sledovat a kontrolovat.

Co sledovat při výběru platební brány?

  • Cena – cena za zřízení/aktivaci platební brány a veškeré poplatky za platby či za převedení peněz z obchodního účtu zajímá každého snad jako první. V tomto případě je rozhodně porovnání cen na místě.
  • Za jakou dobu a jak často jsou peníze z obchodního účtu (na němž se ukládají platby od zákazníků) převedeny na účet obchodníka. Je možné nastavit různou frekvenci výplaty, nebo má společnost daný pevný termín pro výplatu?
  • Soukromí zákazníka a bezpečnost zadávaných platebních údajů – jak jsou zabezpečeny citlivé údaje zákazníků?
  • Kolik platebních metod platební brána umožňuje a jaké to jsou?
  • Je k dispozici pouze redirect brána, nebo můžete zvolit i další varianty?
  • Integrace platební brány do e-shopu – jak rychle a snadno/složitě se platební brána na váš e-shop nastaví?
  • V jakých platebních měnách budou moci vaši zákazníci zaplatit?
  • Funguje dobře zákaznická podpora? Vyřeší problémy rychle, nebo je složité je kontaktovat?

Recenze nejlepších platebních bran:

Comgate Logo

ComGate

Pokud hledáte spolehlivou českou společnost provozující, jak platební brány, tak terminály, a případně další služby pro e-shopy, je ideálním řešením ComeGate. Na trhu působí od roku 2000 a v současné době podporují přes 50 platebních metod v českých korunách, ale i v eurech, dolarech a dalších cizích měnách. U ComeGate mohou vaši zákazníci nastavit opakované platby, zapamatování karty pro další nákup a platit kartami Visa, MasterCard, Maestro i Diners Club. ComeGate zatím nepodporuje elektronické peněženky, ale na rok 2021 chystá platbu pomocí Apple Pay. Integrace platební brány na e-shopy je srozumitelná a je proveditelná na všechny hlavní podporované platformy i open source systémy.

Gopay Logo

GoPay

GoPay je jedna z nejoblíbenějších a nejvyužívanějších platebních bran. Není divu, když poskytuje všechny tři možnosti, jak platební bránu nastavit – tedy inline (iFrame) bránu, redirect bránu i mobile bránu. Obchodníci si mohou vybrat, jaký způsob platby svým zákazníkům nabídnou. GoPay navíc umožňuje platbu nejen v českých korunách, ale také v eurech, dolarech, kunách a dalších cizích měnách. Zákazníci mohou přes GoPay v e-shopu zakoupit digitální obsah, vstupenku, služby i běžné zboží. Mohou si nastavit zapamatování své karty, aby nemuseli stejné údaje psát opakovaně, nebo mohou nastavit opakovanou platbu – např. pro zaplacení předplatného aplikace či programu. GoPay je schopné fungovat ve všech námi sledovaných open source systémech i platformách.

Payu Logo

PayU

Antivirový software AVG byl v roce 2016 zakoupen společností Avast a ti nejen, že zanechali jméno programu ale vylepšili jej o PayU je globální společnost, která v současné době funguje na 18 světových trzích. Umožňuje obchodovat nejen v české měně, ale i v řadě dalších. Je ideální pro ty, kteří chtějí obchodovat třeba i v Africe, Asii, Latinské Americe apod. Díky tomu, že je schopna zajistit obchody v mnoha jazycích, nabízí i více než 300 platebních metod. Záleží vždy na tom, jaké platební metody poskytuje daná země. Pokud chcete na svém e-shopu umožnit zákazníkům nákup od různých dodavatelů, a přitom zaplatit všechno v jednom košíku, je pro vás PayU ideálním partnerem. Vedle služby Marketplace nabízí i odložené platby s Twisto Pay a mnoho dalších možností, které vašim zákazníkům platbu urychlí a zpříjemní.

Stripe Logo

Stripe

V roce 2020 vstoupila na český trh americká platební společnost Stripe, která se snaží poskytovat své služby jednoduše, ale přitom bezpečně. Podporuje desítky platebních metod ve více 135 jazycích. Bohužel v češtině nejsou ani stránky Stripe, ani jejich podpora. Jsou však velmi ochotní se rozvíjet a nabízet inovativní řešení pro obchodníky, kteří chtějí obchodovat na skutečně světové úrovni, třebaže z České republiky. Velkou výhodou je poměrně jednoduché a rychlé vytvoření účtu, registrace a také ověření. Vaši zákazníci tak mohou začít přes Stripe platit téměř okamžitě po nastavení. Problémem však může v České republice být integrace. Většina našich hlavních platforem Stripe nepodporuje. Výjimkou je jen Shopify, případně Shopsys, kteří jsou ochotni se s integrací Stripe popasovat individuálně. Open source systémy jsou na tom podstatně lépe, tam je integrace Stripe možná na všech námi testovaných – WooCommerce, Drupal, PrestaShop a další.

Gp Webpay Logo

GP webpay

GP WebPay společnosti Global Payments patří mezi nejrozšířenější platební brány. Umožňuje rychlé, pohodlné, a přitom bezpečné platby kartou. Nevýhodou je, že poskytuje právě jen platby kartou, nikoli převody peněz na účet apod. Tuto platební bránu využívá přes 2000 úspěšných e-shopů. Podporuje platby kartami Visa, Maestro, MasterCard, Diners Club, American Express a dalšími. Velkou výhodou je, že podporuje jak české, tak zahraniční platby a při platbě v zahraničí se dokonce přizpůsobí jazyku země, v níž zákazník platí, resp. zemi původu karty. Nevýhodou u GP WebPay je, že nemá veřejný ceník služeb. Informace o poplatcích si musí obchodník vyžádat sám, a navíc ne na společnosti poskytující platební bránu, nýbrž na bance, kterou si vybere a u níž zřídí svůj obchodní účet. Co se týká integrace, GP WebPay podporuje platformy jako Shoptet, UPgates nebo Oxyshop. Z open source systémů můžeme jmenovat třeba Magento nebo WooCommerce.

Časté otázky k platebním branám

Jak platební brána funguje?

Z pohledu klienta je platební brána zařízení, které velmi usnadní a urychlí proces platby za objednané zboží či služby.

Obchodník má v rámci smlouvy mezi svým e-shopem, bankou a platební bránou svůj účet, na který platba od zákazníka přichází. Více o fungování platebních bran.

Jak integrovat platební bránu?

K tomu, abyste platební bránu na svém e-shopu správně nastavili a začala fungovat tak, jak má, je potřeba integrace. Některé platební brány mají postup integrace jednoduchý, jiné složitější. Záleží na tom, zda má společnost nachystanou dokumentaci k API, integrační manuál a další postupy. Jak integrovat platební bránu?

Jak vybrat platební bránu?

Při výběru platební brány je potřeba sledovat několik parametrů. Mezi hlavní parametry patří asi cena za transakci a provoz brány. Jak jsou nejlepší platební brány se dozvíte v naší tabulce.

Srovnání Platebních bran
Odesílám
Jak hodnotí naši čtenáři
0 (0 Recenzí)