Nejlepší pojištění domácnosti

Ing. Jaroslav Janíček

Inženýr ekonomie a absolvent kurzů ČNB. Zajímám se o ekonomiku, investice, bezpečnost na internetu a vše co se točí okolo financí. Jsem podnikatel a manažer, který má rád velké a silné projekty, které lidem přinášejí přidanou hodnotu. Proto 5nej.cz.

Vydáno: 29. 6. 2021

Aktualizováno: 11. 4. 2024

Pojištění domácnosti a majetku v ní je jedno z nejdůležitějších, které můžete uzavřít. Chráníte tak svůj majetek, finance, ale především svůj domov. Pojišťoven, které toto pojištění nabízí, je hodně. Strávili jsme přes 10 hodin testováním, srovnáváním a shromažďováním informací o pojištění domácnosti, abyste vy už nemuseli. Výsledkem je 27 důležitých parametrů pro správný výběr pojištění v přehledné tabulce níže.

Srovnání pojištění domácnosti

Základní parametry
Asistenční služba 24/7
Asistenční služba pojišťovny funguje nonstop.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Asistenční služba zdarma
Asistenční služba pojišťovny je zdarma v rámci vybrané pojistky/tarifu.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Více tarifů
Pojištění domácnosti lze vybrat ve více variantách.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Co lze pojistit
Byt
Byt v rodinném domě i samostatná jednotka v domě bytovém, panelovém apod.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Dům
Rodinný dům - pojištění domácnosti v rodinném domě.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Chalupu
Pojištění chalupy, chaty či rekreačního zařízení.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Na jaká rizika lze pojistit
Základ
Požár, vodovodní škody, vichřice, kroupy, blesk, výbuch; přímý úder blesku; sesuv půdy, zřícení skal nebo zeminy; sesuv nebo zřícení lavin; zemětřesení; tíha sněhu nebo námrazy; zřícení letadla jeho části nebo nákladu; pád stromů, stožárů nebo jiných věcí; působení kouře, náraz dopravního prostředku, vodovodní nebezpečí.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Asistence
Asistence je zdarma a automaticky až do výše limitů plnění.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Odpovědnost
Pojištění odpovědnosti za škodu způsobenou v občanském životě - když někomu neúmyslně způsobíme úraz či škodu na majetku.
Ano (připojištění)
Ano (připojištění)
Ano
Ano
Ano
Další náklady
Náklady spojené s vysoušením domácnosti po záplavách, cesta opravářů, instalatérů, malířů, náklady na součástky potřebné k opravě atd.
Ano
Ano
Ano (Žolík)
Ano
Ano
Přírodní katastrofy
Živelné nebezpečí jako záplavy, povodně, zemětřesení, vichřice, sněhová kalamita atd.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Vodovodní škody
Škody způsobené na vodovodním potrubí, topení, odpadech atd.
Ano
Ano
Ano (Žolík)
Ano
Ano
Skla
Pojištění skel v domácnosti - většinou okna, některé pojišťovny mají v této kategorii zahrnutou i sanitu
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Krádež
Vztahuje se na krádež nebo loupež pevně zabudovaného příslušenství ve vašem bytě. Jedná se například o pevně zabudované kuchyňské linky vč. spotřebičů atd.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Vandalismus
Vztahuje se na úmyslné poškození nemovitosti třetí osobou vč. sprejerství, i když není pachatel dopaden policií ČR.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Elektro
Pojištění veškeré elektroniky a elektrospotřebičů v domácnosti. Přepětí, podpětí a zkrat na elektroinstalaci atd.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Mazlíčci v domácnosti
Pojištění úrazu mazlíčků, pokud ke zranění dojde na pojištěném území, např. ve vašem bytě či ve vaší zahradě.
Ne
Ne
Ano
Ne
Ano
Jak pojištění sjednat
Na pobočce
Pobočky pojišťovny umožňují dokončení telefonicky/online rozjednané smlouvy nebo uzavření kompletně celé nové smlouvy.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Telefonicky
Smlouvu lze zcela uzavřít po telefonu.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Online
Smlouvu lze kompletně uzavřít online.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ne
Podpora
Online chat
Podpora je na live chatu k dispozici k okamžité odpovědi.
Ano
Ano (pouze chatbot)
Ne
Ne
Ano
Telefon
Podpoře se dovoláte na klientskou linku.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Email/kontaktní formulář
Podpoře můžete napsat e-mail, nebo vyplnit kontaktní formulář.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Pobočky
Pojišťovna má pobočky, kde vám poradí.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Odpověď do 24 hodin
Odpověď na naše dotazy jsme obdrželi do 24 hodin.
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Kolik otázek zodpověděli
Kolik otázek nám podpora zodpověděla.
5/5
5/5
3/5
5/5
5/5
Celkové hodnocení
Jak celkově podporu klientů hodnotíme.
Vynikající
Vynikající
Dobré
Vynikající
Vynikající

Pojištění domácnosti recenze

Kooperativa – Pojištění domácnosti/majetku Recenze 1. Kooperativa – Pojištění domácnosti/majetku Recenze

Shrnutí recenze

Pojišťovna Kooperativa má pojištění domácnosti pro majitele domů a bytů, stejně jako pro nájemníky. Vybrat si můžete ze dvou tarifů – Prima a Komfort, které se liší pojištěnými riziky. Vedle základních rizik zahrnutých v těchto tarifech lze připojistit i odpovědnost za škodu, právní pomoc, prodlouženou záruku na zboží, stavební součásti bytu a další. Připojistíte dokonce i garáž nebo hrobku. A pojištění uvítají i chataři a chalupáři, kteří si díky Kooperativě mohou zabezpečit svůj rekreační objekt. Velké plus dáváme přehlednému formuláři i ochotné a rychlé klientské podpoře.

Celkové skóre 9.7/10 se skládá z hodnocení všech 27 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Hodnocení redakce
hodnoceno 27 parametrů
9.7/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 10x
5.8/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
Základní parametry
10/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
Co lze pojistit
10/10
Celkové skóre 8.6/10 se skládá z hodnocení 11 parametrů:
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
Na jaká rizika lze pojistit
8.6/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
Jak pojištění sjednat
10/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 7 parametrů:
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Podpora
10/10

Výhody

  • Pojistí i věci ve sklepě
  • Široký výběr pojistných rizik – i odpovědnost za škodu
  • Pojistí chatu a chalupu

Nevýhody

  • Ve srovnání s některými pojišťovnami se mohou zdát ceny vyšší. Na druhou stranu poskytují řadu slev a výhod

ČSOB – Pojištění domácnosti a stavby Recenze 2. ČSOB – Pojištění domácnosti a stavby Recenze

Shrnutí recenze

ČSOB je sice primárně banka, nikoli pojišťovna, ale i u ní si můžete sjednat pojištění domácnosti a stavby. Obě pojištění jsou rozdělená, takže si lze vybrat, zda chcete pojistit jen stavbu, nebo obojí. Na výběr máte ze tří tarifů, které se liší druhy rizik, jenž lze pojistit. Zvolit se dá i připojištění odpovědnosti za škodu, záplavy nebo nadstandardní asistence. Základní asistenční službu však máte v rámci pojištění zdarma a volat ji můžete 24 hodin denně.

Celkové skóre 9.5/10 se skládá z hodnocení všech 27 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Hodnocení redakce
hodnoceno 27 parametrů
9.5/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 6x
8.6/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
Základní parametry
10/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
Co lze pojistit
10/10
Celkové skóre 8.6/10 se skládá z hodnocení 11 parametrů:
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
Na jaká rizika lze pojistit
8.6/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
Jak pojištění sjednat
10/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 7 parametrů:
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Podpora
10/10

Výhody

  • 30 % sleva na online sjednání pojištění
  • až 18 % bonus za bezeškodní průběh
  • asistenční služba 24/7 a zdarma

Nevýhody

  • Na online chatu s námi komunikoval jen chatbot

AXA Domov IN Recenze 3. AXA Domov IN Recenze

Shrnutí recenze

Pojištění Domov IN od pojišťovny Axa vám umožňuje pojistit domácnost, stavbu, obojí dohromady nebo jen samostatně stojící garáž. Kryje základní rizika a dokonce proplácí i léčbu vašich domácích mazlíčků. Vybrat si můžete ze tří různých tarifů podle toho, kolik chcete za pojištění platit a co všechno chcete pojistit. Online sjednání pojistky navíc umožňuje slevu až 30 %. Axa zároveň zvýhodňuje klienty, kteří u nich již nějakou pojistku mají. Připojistit lze i právní ochranu, záplavy, občanskou odpovědnost nebo pojištění Safe Online.

Celkové skóre 9.4/10 se skládá z hodnocení všech 27 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Hodnocení redakce
hodnoceno 27 parametrů
9.4/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 4x
6.6/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
Základní parametry
10/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
Co lze pojistit
10/10
Celkové skóre 9.5/10 se skládá z hodnocení 11 parametrů:
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
Na jaká rizika lze pojistit
9.5/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
Jak pojištění sjednat
10/10
Celkové skóre 7.6/10 se skládá z hodnocení 7 parametrů:
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Podpora
7.6/10

Výhody

  • Při sjednání online 30 % sleva
  • Asistenční služby nonstop a zdarma
  • Pojištění domácnosti, staveb i odpovědnosti

Nevýhody

  • Pojištění odpovědnosti za škodu není zdarma součástí tarifů

Allianz Domov Recenze 4. Allianz Domov Recenze

Shrnutí recenze

Pojištění domácnosti od Allianz pomůže vyřešit případné znehodnocení vaší domácnosti a vybavení, ať už žijete v rodinném domě, bytě, ve vlastním nebo v nájmu. Automaticky kryje nejzávažnějších 12 rizik, jako je např. vichřice, požár, záplava atd. Pojistit lze i garáž, chatu, bazén na zahradě a plno dalších věcí, na kterých vám záleží a jsou spjaty s vaší domácností. Součástí je i pojištění odpovědnosti v běžném životě nebo v zaměstnání. Klienti, kteří již u Allianz nějakou smlouvu mají, získávají automaticky slevu na pojistném. A co je důležité, celé pojištění domácnosti lze sjednat z pohodlí domova – online.

Celkové skóre 9.3/10 se skládá z hodnocení všech 27 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Hodnocení redakce
hodnoceno 27 parametrů
9.3/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 5x
7.2/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
Základní parametry
10/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
Co lze pojistit
10/10
Celkové skóre 8.6/10 se skládá z hodnocení 11 parametrů:
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
Na jaká rizika lze pojistit
8.6/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
Jak pojištění sjednat
10/10
Celkové skóre 8.3/10 se skládá z hodnocení 7 parametrů:
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Podpora
8.3/10

Výhody

  • Pojištění domácnosti lze libovolně poskládat z rizik, která opravdu potřebujete – neplatíte za něco, co byste nemuseli nikdy využít
  • Pojistit lze domácnost v domě, bytě i na chatě
  • Vhodné i pro osoby žijící v nájmu

Nevýhody

  • Na stránkách nám chyběl online chat
  • Na stránkách chybí kontaktní e-mail

ČPP Domex+ Recenze 5. ČPP Domex+ Recenze

Shrnutí recenze

Pojištění Domex+ od ČPP vám pojistí dům, byt i domácnost. V podstatě kompletně ochrání váš domov. Stavbu přitom můžete pojistit samostatně, nebo společně s domácností. Na výběr máte ze tří tarifů, které kryjí vždy stejný rozsah pojistných nebezpečí. Liší se pouze výškou limitů. Sjednat lze i pojištění odpovědnosti na škodu. V rámci Domex+ máte chráněné i věci v autě, nebo kolo po celé ČR. Automaticky získáváte i asistenční služby zdarma, které jsou vám k dispozici 24/7.

Celkové skóre 9.2/10 se skládá z hodnocení všech 27 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Hodnocení redakce
hodnoceno 27 parametrů
9.2/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 6x
6.4/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Asistenční služba 24/7
  • Asistenční služba zdarma
  • Více tarifů
Základní parametry
10/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Byt
  • Dům
  • Chalupu
Co lze pojistit
10/10
Celkové skóre 9.5/10 se skládá z hodnocení 11 parametrů:
  • Základ
  • Asistence
  • Odpovědnost
  • Další náklady
  • Přírodní katastrofy
  • Vodovodní škody
  • Skla
  • Krádež
  • Vandalismus
  • Elektro
  • Mazlíčci v domácnosti
Na jaká rizika lze pojistit
9.5/10
Celkové skóre 6.6/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Na pobočce
  • Telefonicky
  • Online
Jak pojištění sjednat
6.6/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 7 parametrů:
  • Online chat
  • Telefon
  • Email/kontaktní formulář
  • Pobočky
  • Odpověď do 24 hodin
  • Kolik otázek zodpověděli
  • Celkové hodnocení
Podpora
10/10

Výhody

  • Asistenční služba zdarma 24/7
  • Pojistí dům, byt i chalupu
  • Pojištění kola v rámci celé republik

Nevýhody

  • Live chat sice mají, ale na řadu dotazů neodpoví – odkážou na e-mail nebo telefon

Co je pojištění domácnosti a co zahrnuje?

Pojištění domácnosti je pro někoho nezbytnost a pro jiného zbytečnost. Ve skutečnosti plní funkci jistoty, že když se vám v domácnosti něco porouchá a v důsledku vzniknou větší škody, nebudete muset hradit opravy ze svého. Část, někdy i celou opravu, vám uhradí pojišťovna, u které si pojištění domácnosti sjednáte. Vyplatí se jak ve vlastním bytě/domě, tak v nájmu. Obzvlášť, nemáte-li vlastní rodinný dům, ale bydlíte v panelovém domě, nebo v bytovce, kde máte sousedy. Stačí hloupost, jako prasklá hadice od pračky, a škody jsou napáchané. Vyplavit můžete nejen svůj byt, ale i byty pod vámi. Za náhradu škody od pojišťovny pak budete skutečně rádi.

Tip Tip
Tip

Chcete se brzy osamostatnit a pořídit si vlastní nemovitost? Pak jistě víte, že vás brzy čeká hypotéka. Jak ale vybrat správnou hypoteční banku? S tím vám pomůže srovnání hypoték.

Co bývá předmětem pojištění domácnosti?

Pojištění domácnosti má za úkol krýt finančně škody způsobené havárií, živelnou katastrofou, úmyslným poškozením nebo krádeží. Vždy záleží na tom, jaké vlivy si při sjednávání pojistky vyberete. Někdo vybírá základní pojištění proti požáru, vytopení, komplikacím způsobeným poškozením elektroinstalace apod. Lidé, kteří se chtějí krýt skutečně proti všemu, co se může v domácnosti přihodit, volí i méně obvyklé škody, mezi které se řadí i tzv. “pojistka na blbost” – správně pojištění odpovědnosti členů domácnosti, nebo dokonce úrazové pojištění. V jejím rámci se můžete pojistit nejen na zmíněné vyplavení bytu sousedů – stane-li se tak vaší vinou – např. zapomenete vypnout kohoutek, nebo zapomenete dát hadici od pračky do vany, ale třeba i rozbití sousedova okna míčem, do kterého na dvoře koplo vaše dítě.

Pojištění domácnosti má sice hlavní položky, které má každá pojišťovna v podstatě stejné, ale doplňková pojištění se mohou lišit. Proto přinášíme přehled nejlepších pojištění domácnosti i s tabulkou, ve které snadno zjistíte, s čím vám jednotlivé pojišťovny dokážou pomoci.

Rozdíl mezi pojištěním domácnosti a pojištěním domu (nemovitosti)

Zatímco pojištění domácnosti se vztahuje skutečně jen na to, co se nachází uvnitř domu nebo bytu a následné škody z toho plynoucí (s výjimkou zmíněné “pojistky na blbost”), pojištění domu, nebo pojištění nemovitosti se vztahuje na celou nemovitost a především havárie a živelné pohromy, které ji mohu poškodit zvenku. Např. když vám kroupy poškodí střechu, povodeň vám naruší statiku domu, poničí kůlny, garáž, auto, které máte zaparkované na zahradě, nebo když dojde k požáru a dům vám vyhoří.

Pozor Pozor
Pozor na pojištění

Pojištění nemovitosti se vztahuje na dům/nemovitost, tedy na budovu. Pokud vám oheň či voda poškodí domácí spotřebiče, nábytek, kuchyňskou linku a další věci přímo v domácnosti, řeší to již pojistka domácnosti. Proto je vhodné, pokud vlastníte nemovitost, pojistit vždy obojí – jak pojistku domácnosti, tak pojistku domu/nemovitosti.

Také pojištění nemovitosti může mít zahrnutou pojistku odpovědnosti občanů. Např. když těžký sníh sjede ze střechy a poškodí někomu zaparkovaný vůz nebo dokonce někoho zraní, pak škody uhradí pojišťovna.

Na co se pojištění nevztahuje?

Na co se vztahuje pojištění domácnosti, to uvádí každá pojišťovna. Existují ale i výjimky, na něž se pojištění nevztahuje. Jsou uváděny mezi tzv. výlukami. Než pojištění uzavřete, je dobré zjistit, co k těmto výlukám u vámi vybrané pojišťovny patří.

Zpravidla mezi výluky patří škody způsobené teroristickým útokem či válkou. Dále je ve výlukách úmyslné poškození majitelem, které by vedlo k pojišťovacímu podvodu. Dále jsou to škody způsobené pod vlivem alkoholu, hrubou nedbalostí, nebo škody vzniklé mrazem v případě, že v místnosti úmyslně netopíte. Patří sem i škody na neodborně nainstalované elektronice.

Pojistná částka

Ve chvíli, kdy se rozhodnete uzavřít pojištění domácnosti, měli byste znát výši pojistné částky. Protože její stanovení není zcela jednoduché, ale je velmi důležité, podíváme se na tuto problematiku podrobněji.

Co je pojistná částka?

Pojistnou částku je nutné správně zvolit a stanovit už při uzavírání smlouvy o pojištění domácnosti. Dá se samozřejmě upravovat i v průběhu let, podle toho, jak se mění např. zařízení vaší domácnosti. Měla by totiž vždy odpovídat hodnotě toho, co doma máte. Berte v úvahu nábytek, elektroniku, starožitnosti, hotovost (tady pozor při nastavování částky. U nereálně vysokých částek by mohla pojišťovna provést šetření, zda skutečně daný obnos doma máte a jak je zabezpečený – např. v trezoru). Podstatné je, zda je byt renovovaný, nebo starý a opotřebovaný… Jak stanovit pojistnou částku si ale upřesníme níže.

V případě, že budete vykradení, vyhoříte nebo vás postihne jiná pohroma, měla by vám být vyplacena odpovídající pojistná částka, která by měla nahradit vše, o co jste přišli nebo co bylo poškozeno.

Jak stanovit pojistnou částku?

Jak už jsme zmínili, pojistná částka by měla odpovídat hodnotě nemovitosti. Nastavit laťku vysoko je sice lákavé, ale pokud by vaše domácnost neodpovídala nastavené částce, stejně dostanete od pojišťovny ve finále menší částku. A navíc budete platit zbytečně vysoké pojistné. Pokud naopak stanovíte částku příliš nízkou, nedostanete v případě pojistné události dostatek peněz na to, abyste si mohli domácnost vybavit tak, jak vypadala dříve. Vaše pojistné sice nebude vysoké, ale má vůbec smysl pojistka, která vám dostatečně nenahradí ztrátu majetku, nebo dostatečně nepokryje způsobené škody?

Aktualizace pojistné částky?

Možná už jste tento pojem slyšeli, možná ne. Aktualizace pojistné částky je v každém případě důležitá, protože pojistná částka by měla “držet krok” s cennou vašeho movitého majetku, tedy domácnosti a vše, co se na ni vztahuje – nábytek, elektronika, kočárky, zvířata, věci, které přinese návštěva atd.

Pokud např. rekonstruujete kuchyń, koupelnu a pod., koupíte nový, dražší nábytek, nebo vybavíte svou domácnost o novou elektroniku, projděte si pojistné částky ve smlouvě a pokud jsou příliš nízké, navyšte je podle toho, jakou hodnotu má aktuálně vaše domácnost. V případě, že by došlo k pojistné události, měla by opět pojistka pokrýt veškeré škody.

Aktualizaci byste měli ale provést i v případě, že se změnili okolnosti vašeho bydlení. Např. pokud se půda ve vašem domě změnila v bytovou jednotku a mohlo by se stát, že vás soused vytopí, pojistěte se!

Jak pojišťovny počítají hodnotu vybavení domácnosti?

Už víte, jak své pojištění domácnosti nastavit, abyste neplatili zbytečně moc, nebo naopak při pojistné události nedostali málo peněz? Pojďme se podívat, jak výši pojistného, tedy tzv. pojistné limity počítají pojišťovny.

Zopakujeme, že pojistná částka udává maximální sumu, kterou vám pojišťovna vyplatí v případě škody. Limit plnění je ve smlouvě stanoven pro každé pojistné riziko zvlášť. Stanovit jej lze absolutní částkou nebo jako procento z hodnoty domácnosti. Například peníze v domácnosti mohou mít limit plnění ve výši 20 tisíc Kč, což znamená, že v případě vyplavení/vyhoření domácnosti dostanete maximálně 20 000 Kč jako kompenzaci za zničené peníze. Opět připomínáme, že tyto pojistné limity by neměly být neúměrně vysoké. Pojišťovnu by mohlo zajímat, zda peníze skutečně máte, jak jsou zabezpečené, nebo zda jste je získali legální cestou a nesnažíte se o nějaký pojistný podvod.

Pojistný limit se však může uvádět i v procentech. Takto je počítána hodnota třeba u elektronických přístrojů, u nichž může být limit pojistného plnění stanoven jako např. 25% pojistného hodnoty domácnosti. Opět ale pamatujte na to, že čím vyšší limity si nastavíte, tím více za své pojištění zaplatíte.

Obvyklé ceny

Pojišťovny narozdíl od klientů rozlišují dva základní druhy cen. Ceny obvyklé, nové a časové. Rozdíl je mezi nimi nepatrný, přesto si je vysvětlíme podrobněji.

Obvyklá cena vystihuje jen takovou finanční hodnotu předmětu, za kterou by bylo možné jej prodat, nikoliv koupit novou. Jedná se tedy o cenu, za kterou by bylo možné pojištěný předmět prodat těsně předtím, než došlo ke škodné události.

Časové ceny

Časová cena se velmi podobá ceně obvyklé. Tedy jedná se především o cenu předmětu, za kterou by bylo možné jej prodat těsně před škodnou událostí. V úvahu se bere opotřebení předmětu, stav atd.

Většina předmětů v průběhu času svou hodnotu ztrácí. Výjimkou jsou umělecká díla a starožitnosti, jejichž hodnota s časem naopak roste. Při výpočtu časové ceny se vychází z ceny nové, ale v úvahu se berou různé faktory, které cenu předmětu buď zvýší nebo sníží. Např. běžné opotřebení, modernizace, rekonstrukce (např. koupelny) atd.

Nové ceny

Nové ceny nám udávají finanční ohodnocení předmětu, za nějž by mohl být pořízen v konkrétním čase a místě a to jako zcela nový. Je to tedy cena, za kterou si pořídíte např. novou pračku, pokud dojde třeba k elektrickému zkratu a vaše stará pračka jím bude poničena. Nová cena se přitom nemusí shodovat s cenou pořizovací, tedy s částkou, za kterou klient předmět koupil. Více informací o cenách najdete zde.

Kdy zvolit novou a kdy časovou cenu?

Otázka zní, kdy jakou cenu zvolit. Pojišťovny využívají k výpočtu ceny nejrůznější metody a aplikace. Důležitý je i zákon 151/1997 o oceňování majetku, kterým se řídí. Na něj ještě navazuje vyhláška Ministerstva financí 3/2008 a další dokumenty. Záleží na tom, jaký předmět je potřeba ocenit.

Než vyberete pojištění domácnosti, je dobré si zjistit, s jakými cenami pojišťovna operuje. Odvíjí se totiž od nich výše plnění a rozdíly mezi částkami mohou být opravdu veliké. Informaci vám o tom může podat přímo pojišťovna, popř. zkušený pojišťovací agent/poradce.

V pojištění jako takovém je časová cena v podstatě levnější, protože nám pojišťovna vyplatí aktuální cenu zboží těsně před rozbitím/ztrátou. Na druhou stranu pokud si chcete za vyplacené peníze pořídit zcela novou věc – stejného druhu, např. nový fotoaparát, notebook apod., je lepší sjednat cenu novou. I v případě, že pojištění s novou cenou bude vyšší. Pokud však pojišťujete umělecká díla a starožitnosti, jejichž hodnota v čase roste, je zbytečné pojišťovat novou cenou, protože byste v případě jejich ztráty vyloženě prodělali.

Jaká rizika pojištění kryje?

Pojištění domácnosti hradí škody způsobené živly, jako jsou voda, oheň, sníh, vítr a podobně. Poslední dvě se spíše vztahují k pojištění nemovitosti, protože málokdy ovlivní věci v domácnosti. Stržená nebo poškozená střecha ale může způsobit, že vám do bytu nateče a znehodnotí se vám podlahy, koberce, nábytek, elektronika a další zařízení domácnosti, které už je v krytí pojištění domácnosti zahrnuto. Dále vám nahradí škody způsobené vyplavením vašeho či sousedova bytu když praskne voda, topení apod. Pojištění proti škodám na elektrospotřebičích způsobených přepětím v síti je další možností, na co svou domácnost pojistit. Do pojištění ale můžete zahrnout i umělecká díla a cennosti, oblečení a věci osobní potřeby nebo třeba sportovní vybavení.

A zapomenout nesmíme ani na pojistku odpovědnosti proti škodám z občanského života, tzv. “pojistku na blbost”, která kryje škody, jenž můžete druhým způsobit svým jednáním. Vztahuje se přitom nejen na hlavního pojistníka, ale i na další členy domácnosti.

Limity pojistného plnění

Abyste vaše pojištění zcela plnilo svou funkci, je potřeba nastavit správně limity pojistného plnění. Ty udávají maximální sumu, kterou vám vyplatí pojišťovna v případě pojistné události.

Jak nastavit limity?

Limity pojistného plnění se nastavují pro každý druh rizika zvlášť. Snáze tak určíte, do jaké výšky pojistný limit nastavit. Nastavit jej lze tzv. absolutní částkou, tedy pevnou cenou, kterou si stanovíte – např. elektronika v domácnosti dosahuje částky 25.000 Kč. Pokud dojde ke krádeži, nebo je elektronika zničena v důsledku nějaké škodné události, dostanete za ni vyplaceno maximálně oněch 25.000 Kč. A to i v případě, že jste si třeba před měsícem koupili novou televizi za 30.000 Kč. Pokud jste současně s koupí televize neaktualizovali pojistná rizika ve smlouvě, více nedostanete.

Druhou možností, jak limity nastavit, je zvolit procento z hodnoty domácnosti. V takovém případě stanovíte celkovou pojistnou částku, např. 100.000 Kč a rozdělíte pojistná rizika na jednotlivé procentuální limity. Již zmíněná elektronika může mít tedy hodnotu 25 % a vy v případě pojistné události dostanete vyplaceno opět maximálně 25.000 Kč.

Co ovlivňuje cenu pojistného?

Nastavili jste si pojištění domácnosti a teď se divíte, jaká cena za pojistku vám vyskočila? Zdá se vám to málo, nebo naopak moc? Cenu pojistného ovlivňují různé faktory, jako lokalita, ve které bydlíte, jak vysoké limity nastavíte, jaká rizika zvolíte, ale třeba i to, jakým způsobem je vaše domácnost zajištěna.

Lokalita domácnosti

Nejčastější škody v domácnostech jsou způsobeny krádeží, vandalismem, vloupáním do bytu nebo živelnými katastrofami. Protože je každá lokalita jinak riziková, chrání se pojišťovny tím, že určité lokality mají některé druhy rizik dražší než jiné. V posledních letech je lidem známé především pojištění před záplavami. V některých lokalitách, kde hrozí časté riziko záplav, dokonce nelze pojištění nemovitosti a domácnosti sjednat vůbec. V oblastech, kde se pojištění sjednat dá, ale záplavy zde hrozí více než jinde, bývá pojistné za toto riziko dražší. Zda se váš dům či byt nachází v záplavové oblasti, můžete zjistit na povodňových mapách.

Stejné je to při pojištění krádeže, vloupání či vandalismu. Pokud se nacházíte v místech, kde hrozí častější vloupání nebo poškození majetku (např. v sociálně slabých částech velkých měst), bude cena za toto pojištění vyšší.

Spoluúčast

Spoluúčast v pojištění domácnosti znamená, že se pojištěný spolupodílí na pojistné události. Pojišťovna tedy nehradí celou škodu, ale část z ní zaplatí klient. Spoluúčast může být opět vyjádřena pevnou částkou nebo procentuálně. Např. pokud je celková škoda 100.000 Kč, klient dle smlouvy zaplatí 25.000 Kč a zbytek pojišťovna, nebo klient zaplatí určité procento např. 25 %.

Čím je spoluúčast vyšší, tím nižší je cena pojistného. To se sice může zdát výhodné, avšak ne vždy. Vy sice budete platit za svou pojistku nižší cenu, ale ve chvíli, kdy nastane statisícová škodná událost, za vyšší spoluúčast jistě rádi nebudete. Volte proto obezřetně, jak moc se budete na spoluúčasti podílet. Někdy je možnost nepodílet se dokonce vůbec. Taková pojistka je sice dražší, ale v případě škodné události vám pojišťovna uhradí vše, aniž byste museli zaplatit jedinou korunu.

Úroveň zabezpečení domácnosti

Pokud se rozhodnete pojistit domácnost na vyšší částky – maximálně však 300.000 Kč, je potřeba přemýšlet o zabezpečení bytu. Zaskočit vás může například požadavek pojišťovny, abyste měli místo obyčejného zámku bezpečnostní. Pojišťovny se tak kryjí, aby nevyplácely vysoké částky za vykradení domácností, které snadno vyloupí i zloděj-amatér. Při částkách pojištění kolem 100.000 Kč je potřeba kromě bezpečnostních zámků i další zabezpečení – pojistky na oknech, dveřích apod. Při ještě vyšší pojistné částce může pojišťovna požadovat dokonce pancéřové dveře.

Pokud v domácnosti pojišťujete cennosti, šperky nebo vyšší peněžní částky, počítejte s tím, že budou chtít bytelný a bezpečný trezor. Pojišťovny se tak kryjí nejen proti skutečným krádežím, ale i proti případným pojišťovacím podvodům.

Svou roli hraje i přístupnost domácnosti – např. zda je byt umístěn v přízemí a je pro zloděje snadno přístupný. U živelných katastrof hraje roli i materiál, ze kterého je dům postaven.

Celková pojistná částka

Obecně platí, že čím vyšší je pojistná částka, tím vyšší je i cena pojistky. Je to logické, protože v případě škodné události bude muset pojišťovna vydat vysoké finanční částky.

Zvolená rizika

Celkovou cenu pojistné částky ovlivňují i vybraná rizika. Některá jsou dražší, jiná levnější. Svou roli hraje nejen to, jaká rizika vyberete, ale i limity, které u nich nastavíte. Proto doporučujeme dobře promyslet, jestli skutečně potřebujete všechna rizika, která pojišťovna nabízí či nikoli. Např. pokud si doma nenecháváte velké částky, nemá smysl pojišťovat hotovost. Pokud nemáte doma cennosti, umělecká díla ani starožitnosti, není nutné vybírat toto riziko.

Asistence k pojištění domácnosti

Se sjednáním pojištění domácnosti nabízí většina pojišťoven i tzv. asistenci, neboli asistenční služby. Ty spočívají v rychlé pomoci ve chvíli, kdy jste v komplikované situaci a potřebujete urychleně pomoci, poradit nebo něco vyřešit.

Asistenční služby mohou být urgentní – patří mezi ně odvrácení stavu nouze /havarijní situace, deratizace a dezinsekce domácnosti, servis domácích spotřebičů atd.

Asistenční služby mohou být poskytovány non-stop nebo v omezené době, asistenční linka však u většiny pojišťoven skutečně non-stop funguje. Pokud vám např. praskne v domácnosti potrubí a hrozí vyplavení bytu (vašeho i sousedů), můžete zavolat na asistenční linku, nahlásit problém a pojišťovna nejen že zaplatí škody dle sjednané smlouvy, ale také vám zašle v co nejkratší době opraváře, technika či někoho, kdo problém urychleně vyřídí a opraví.

Jak postupovat v případě pojistné události?

Máte podezření, že u vás došlo ke vloupání, krádeži nebo vandalismu? Nastala u vás škodná událost vlivem živelné pohromy? Nebo došlo k havárii, která znehodnotila vybavení vašeho bytu? Pak je potřeba nechat místo ohledat a kontaktovat pojišťovnu kvůli vyplacení pojistky.

Ohledání a dokumentace

Prvním krokem by mělo být právě ohledání místa činu, resp. vaší domácnosti. Je potřeba zavolat na policii (158) nebo přivolat hasiče (150), kteří místo prohlédnou, zajistí a zdokumentují situaci. Vy určitě nečekejte, až budou dokumenty chystat oni sami a pokud je to možné (aniž by vznikly další škody), zdokumentujte místo tak, že jej nafotíte v co nejlepší kvalitě a z různých úhlů pohledu. Předměty či místo vyfoťte nejprve celé, aby bylo vidět jejich umístění. Pak se můžete zaměřit přímo na detaily a poškození.

Předměty nevyhazujte ale ponechejte k případné další prohlídce, kterou si pojišťovna může vyžádat.

Vhodné je váš majetek dočasně zabezpečit, aby se škoda nezvětšovala – např. při poškození střechy zajistěte stropy a majetek tak, aby do bytu nezatékalo a škody nebylo ještě více. Pokud jsou při krádeži vylomeny dveře či zámek, zajistěte, aby se do bytu nikdo další nepovolaný nedostal.

Začněte si sepisovat seznam věcí, které se poškodily nebo byly zcizeny, ať máte vy i pojišťovna přehled. Dobré je připsat jejich pořizovací cenu a alespoň přibližné stáří. Máte-li od nich doklady (účtenku, záruční list), přichystejte si je také. Pokud bylo zničeno vybavení bytu nebo byt samotný – zdi, podlahy, dlaždice, dveře atd., sepište si rozměry poškozených částí a to včetně jejich materiálu. I to hraje při vyplácení pojistky svou roli. Dobré je i to, když máte určitou představu o výši škody.

Nahlášení škody na pojišťovnu

Co nejdříve kontaktujte pojišťovnu, u které jste uzavřeli pojištění domácnosti. Některé linky pojišťoven fungují i o víkendech, jiné jen ve všední dny. V každém případě to neodkládejte.

K nahlášení škody budete potřebovat číslo vaší pojistné smlouvy, místo a datum vzniku škody, příčinu škody – zde popíšete, jak škoda vznikla, k čemu došlo a jak jste se o tom dozvěděli. Dále uvedete identifikační údaje pojištěného a kontakt na případné svědky škodné události, aby vznik škody potvrdili nebo upřesnili. Na závěr přidejte předpokládanou výši škody.

Asistenční linky pojišťoven

Abyste nemuseli zbytečně hledat kontakt na jednotlivé pojišťovny, nachystali jsme pro vás tabulku s telefonními čísly na asistenční linky jednotlivých pojišťoven.

Kooperativa 1220
ČSOB 222 803 442
Allianz 241 170 000
Axa 292 292 292
ČPP 1220/ 266 799 797

Jak vybrat pojištění domácnosti?

Pokud právě vybíráte pojišťovnu, u které svou domácnost pojistíte, jste na správném místě. Lidé často navštíví pobočku „své“ pojišťovny, u které již mají nějaké další pojištění – např. životní, úrazové apod., a rovnou si tam pojištění domácnosti sjednají, aniž by si porovnali, co nabízí jednotlivé pojišťovny. Přitom pojištění domácnosti lze snadno sjednat online a vybrat můžete z řady kvalitních pojištění to, které vám sedí nejlépe. Jak tedy takové pojištění domácnosti vybrat?

Ideální je porovnat několik pojišťoven a jejich nabídky. To jsme v podstatě udělali za vás. Porovnali jsme řadu pojišťoven a otestovali jejich pojištění domácnosti. Pět nejlepších vám představujeme v našem žebříčku nejlepších pojištění domácnosti. Vy si tak můžete ušetřit čas procházením všech pojišťoven a projít si (jen) ty nejlepší.

Při výběru sledujte, co všechno můžete v rámci smlouvy pojistit. Jaká rizika mohou v domácnosti nastat? Vztahuje se pojištění jen na vybavení domácnosti? Nebo zahrnuje i elektroniku, umělecká díla, finanční hotovost a pojištění odpovědnosti?

Pečlivě nastavte pojistné limity. Dobré je zjistit předem, jaké maximální limity pojišťovna poskytuje. Budou vám vyhovovat?

U jednotlivých pojišťoven si můžete spočítat předem (online), kolik by vás pojistka vyšla – jaká rizika chcete pojistit, na jaké limity atd. Vybrat můžete tu nejlevnější za předpokladu, že vám dokáže pojistit vše, co potřebujete.

Než se do uzavření pojistky pustíte, zjistěte si také něco o pojišťovně. Jak plní své závazky? Jak rychle je schopna vyplatit pojistnou částku, abyste si dali domácnost zase dohromady? Jsou s pojistkou spokojeni ostatní klienti? Recenze a hodnocení klientů, kteří mají s pojišťovnou nebo přímo s pojištěním domácnosti, a především s vyplacením pojistného krytí vlastní zkušenosti, jsou nad zlato. Proto doporučujeme podívat se i na tato hodnocení a udělat si vlastní představu, co vám bude vyhovovat.

Nejčastější dotazy k pojištění domácnosti

Na co se vztahuje pojištění domácnosti? Ne Ne

Pojištění domácnosti kryje proti škodám způsobeným požárem, povodní či dalšími haváriemi a katastrofami, a to přímo uvnitř vašeho bytu, tedy domácnosti. Vztahuje se na nábytek, elektrospotřebiče a další vybavení bytu. Podlahy, koberce, umělecká díla a cennosti. Pojistit můžete i sportovní vybavení, oblečení nebo peněžní hotovost. Záleží vždy na tom, co která pojišťovna u svého pojištění domácnosti nabízí. Důležitým a často podceňovaným bývá pojištění odpovědnosti proti škodám z občanského života, tedy tzv. “pojistka na blbost”.

Co je předmětem pojištění domácnosti? Ne Ne

Hlavním úkolem pojištění domácnosti je finančně pokrýt škody v domácnosti způsobené na vašem majetku, nebo na majetku druhých. Např. když vám praskne topení a vyplatíte svůj byt, ale i byt pod vámi, pojistka proplatí škodu a opravy na vašem majetku, ale i škody, které v důsledku havárie utrpěli lidé v bytě či bytech pod vámi.

Co je pojištění domácnosti? Ne Ne

Pojištění domácnosti je smlouva uzavřená s vámi vybranou pojišťovnou. Tato smlouva je nastavena na potřebné pojistné limity, které by měly odpovídat vybavení vaší domácnosti. Pokud dojde k havárii, nehodě nebo živelné pohromě a vaše domácnost nebo její zařízení jsou poškozeny nebo nenávratně zničeny, pojištění domácnosti zajistí, že vám bude vyplacena potřebná částka, abyste je mohli obnovit, opravit či nahradit novým. Pojištění domácnosti se vztahuje čistě na to, co je uvnitř vašeho bytu, na poškození domácnosti vašich sousedů (např. když je vyplavíte), ale také může krýt pojištění odpovědnosti proti škodám z občanského života, které svým jednáním způsobíte druhým lidem.

Co je pojistná částka? Ne Ne

Pojistná částka je výše pojistného krytí, tedy peníze, jenž vám budou vyplaceny v případě poškození vaší domácnosti, zařízení, nebo škody způsobené vaším jednáním druhým osobám, sousedům apod. Měla by být tak vysoká, aby pokryla výši vašeho majetku. Pokud však bude zbytečně přemrštěná, budete jen platit vysokou pojistku, ale v případě škod vám bude stejně vyplacena jen menší část. Taková, která odpovídá vybavení vaší domácnosti a způsobeným škodám.

5 nejlepších pojištění domácnosti

Zdroje


Přispět svou zkušeností
diskuze
Podělte se o názor a pomozte tak ostatním!