Srovnání cookie lišt

Nejlepší nástroje pro souhlas se soubory cookies 2021

Od 1. ledna 2022 má platnost zákon o elektronické komunikaci. V tu chvíli nestačí, když budete mít na svých webových stránkách jen informační lištu o souborech cookies, kterou návštěvník “odklikne”. Je potřeba, aby podrobně věděl, o co se jedná a s čím souhlasí, popř. nesouhlasí. Abyste měli vše v souladu s platnou legislativou, je potřeba využít vhodný nástroj, který vám nasazení nové lišty cookies usnadní. My jsme se na tyto nástroje zaměřili a vybrali pět nejlepších, které využívají weby po celém světě.

5nej-srovnani

CookieHub

Osano

CookiePro

UserCentrics

CookieFirst

Sdílené 1. MístoSdílené 1. Místo2. Místo3. MístoFinalista

Finální hodnocení

9.49.498.58

Důležité funkce

V souladu s GDPR (EU)
Cookie Scan
Kategorizace (deklarace) cookies
Jednoduchá integrace
Automatické blokování souborů cookie
Záznam o uložení souhlasu

Možnosti jednoduché intergace

Vložení zdrojového kódu do stránek
Integrace pomocí Google Tag Manager
WordPress plugin
Připravená integrace pro další CMD a platformy

Užitečné funkce

Podpora více jazyků
Na výběr více motivů cookie lišt a boxů
Možnost vlastních úprav vzhledu
API
Statistiky
Funkce opětovného souhlasu

Podpora

Live chatČástečně - dotaz na chat - odpověď e-mailem - pro klienty Osano - chatbot
E-mail/kontaktní formulář
Telefon - nemají ale české číslo
Odpověď do 24 hodin
Odpovědi/otázky10/1010/100/100/100/10
Kvalita podporyVýbornáDostatečnáNedostatečnáNedostatečnáNedostatečná
Cookiehub Logo

CookieHub

CookieHub je platforma, která vám pomůže se sběrem souhlasu se soubory cookies od návštěvníků vašeho webu nebo e-shopu a to zcela ve shodě s platnou legislativou. Jeho integrace na váš web je jednoduchá a rychlá. Kromě kompatibility s Google má i plugin WordPress. Výhodou je i možnost přizpůsobit cookie lištu nebo okno vzhledu vašemu webu, a to jak stylem, barvou, tak i písmem apod. Tato lišta zkrátka vaše zákazníky nebude “obtěžovat”. CookieHub můžete využívat ve verzi zdarma, nebo zvolit variantu Premium, která má pokročilé funkce. I Premium verzi si můžete předem vyzkoušet zdarma – na dobu 30 dní.

Osano Logo

Osano

Osano je nástroj, který majitelům webových stránek a e-shopů pomáhá se správným nastavením cookies. Díky tomuto nástroji si můžete cookies lišty přizpůsobit stylu vašeho webu, a doladit si vše do nejmenších detailů – brand, barva, písmo atd. Po právní stránce vám Osano usnadní spoustu času i starostí – hlídá za vás změny zákonů, pomáhá s nastavením tak, aby vše bylo přesně podle GDPR, hlídá za vás změny zásad, správu práv nahlížejících, atd. Nevýhodou je nepřítomnost češtiny, což může některé uživatele odradit. Na druhou stranu je zde velmi kvalitní podpora klientů na online chatu, takže pokud něčemu nerozumíte, můžete to s nimi probrat – samozřejmě opět v cizím jazyce, nikoli v češtině.

Schválení Zákona o elektronické komunikaci

V tomto roce schválila vláda novelu zákona o elektronických komunikacích (dále jen ZEK), která upravuje povinnosti, jež se vážou k používání a práci s cookies. Tato novela vejde v platnost 1. ledna 2022 a pro vás ledacos změní. V podstatě se Česká republika při využívání elektronické komunikace přizpůsobí světovému nastavení, kde vše běží již nějakou dobu. Nebude stačit návštěvníka informovat o tom, že nějaké cookies na vašem webu vůbec jsou, ale bude potřeba získat ke sběru dat jeho souhlas. 

Tento souhlas bude potřeba nejen pro cookies využívané pro účely remarketingu a profilování, ale i s těmi, které se až dosud řadily pod analytiku, nazývanou jako tzv. oprávněný zájem. 

Co jsou cookies soubory?

Cookies jsou v podstatě krátké textové soubory, které si váš web ukládá, resp. si jej web ukládá v prohlížeči návštěvníka. Webu pak umožňuje zaznamenat informace o návštěvách a nabídnout následně návštěvníkovi takové informace, které ho na základě uložených dat primárně zajímají. Jeho další návštěva webu tak může být jednodušší, popř. může být jednodušší vyhledávání. 

Např. Google využívá cookies k tomu, aby si zapamatoval, jaký jazyk návštěvník preferuje, ke sledování počtu zákazníků na stránce, k následnému (již zmíněnému) nabídnutí reklam, které by mohly návštěvníka zajímat, k ochraně dat nebo k usnadnění registrace do služeb Google. 

Zjednodušeně cookies rozlišují jednotlivé návštěvníky vašeho webu a ukládají o nich konkrétní údaje. Návštěvníkům v podstatě ušetří čas s vyplňováním – např. přihlašovacích údajů atd. 

Cookies se ale využívají i pro různé analýzy návštěvnosti a statistiky. Ukládají identifikátor návštěvníka, čas, kdy váš web navštívil, odkud se na váš web dostal, zda hledal konkrétní klíčové slovo apod. Díky tomu pak návštěvníky sledují a hlídají jejich další kroky. Vy, jako majitelé webů díky tomu zjistíte, zda návštěvníky váš web zaujal, pod jakým klíčovým slovem se k vám dostal a zda máte správně vytvořené SEO webu, nebo je potřeba na něm zapracovat, a konečně i zda se vám vyplatí investovat do různých reklam a marketingových kampaní.

Pro majitele webu je to samozřejmě výhoda – a do jisté míry i pro návštěvníky. Na druhou stranu to znamená jistou ztrátu anonymity, na což reagují zákony, konkrétně u nás známý zákon GDPR. My se na tuto legislativu i na její významnou změnu podíváme níže. 

Náš tip!
Hledáte vhodný nástroj pro souhlas se soubory cookies, ale nevíte, který vybrat? Můžete si samozřejmě sami nějaké otestovat a rozhodnout se, jaký zvolíte. My jsme však kus práce udělali za vás a vybrali pět nejlepších nástrojů, které používají špičkové světové weby i menší stránky a jsou s nimi maximálně spokojeni. Tyto nástroje totiž splňují nejvyšší nároky na správu souborů cookies. V našem srovnání si můžete procházet i recenze jednotlivých nástrojů a dozvědět se tak o nich co nejvíce. 

Co jsou to cookies třetích stran?

V rámci souboru cookies můžete narazit i na termín soubory cookies první strany nebo cookies třetích stran. O co se jedná? 

V podstatě hovoříme stále o stejném tématu. Soubory cookies první strany jsou ty, co se ukládají přímo při navštívení konkrétní webové stránky. Ty pak může číst právě daná webová stránka a získávat díky tomu informace o svých návštěvnících. Vedle toho pak existují externí služby, které daný web může využívat a ty pak ukládají vlastní data, tedy tzv. soubory třetích stran

Podle směrnice Evropské unie jsou weby povinné informovat své návštěvníky o tom, že používají cookies třetích stran. Díky nim si třetí strany mohou ukládat již výše zmíněné informace o návštěvnících stránek a využívat je následně k analýzám nebo lepšímu nastavení/zacílení reklam. Třetí stranou jsou např. Google, Twitter, Facebook atd.  

Souhlas/odmítnutí cookies

Jak už jste nejspíš pochopili, soubory cookies jsou užitečným nástrojem jak pro návštěvníky webu, tak pro majitele webů i pro tzv. třetí strany. Ukládají informace o návštěvnících, pomáhají s nastavením reklam, umožňují sledovat podrobnou statistiku a návštěvníkům – pokud soubory přijmou, usnadní další návštěvu, popř. vyhledávání. Pro návštěvníky však znamenají jistou ztrátu soukromí a proto je nutné, aby měli svobodnou volbu, zda cookies přijmou nebo odmítnou. 

Zatímco až dosud návštěvník cookies buď přijal – odsouhlasil, nebo nepřijal, nyní to bude trochu složitější. Bude potřeba nastavit cookie lišty tak, aby zákazník mohl odsouhlasit všechny cookies (tak, jako dosud), nebo jen některé, popř. je odmítnout. Návštěvníci ale budou moci souhlas s cookies také změnit. K tomu je nutné, aby byly soubory cookies rozřazeny do různých kategorií a to jen tak sami na webu nenastavíte. Proto je důležité zvolit si správný nástroj pro úpravy souhlasu se soubory cookies, který vám poskytne nejen vynikající analýzu a řadu dalších možností, ale také správné nastavení pro vaše návštěvníky a samozřejmě zajistí, aby byly soubory vždy v souladu s aktuální legislativou. 

Které cookies se musí odsouhlasit?

V současné době se setkáte na webu se třemi druhy cookies – první jsou funkční cookies, které běží automaticky a jsou nutné pro správné zobrazení a funkčnost webu. Vy o nich návštěvníka jen informujete a dále ho s nimi nezatěžujete. 

Souhlas musí dát návštěvník s cookies, jež jsou využívány pro reklamu a marketing. Na tom se s novým zákonem nic nezmění. Nově však bude muset návštěvník souhlasit s cookies, jež se využívají pro analýzu a určení preferencí návštěvníka.

Doporučení!
Vybrali jste si v našem srovnání některý z nástrojů pro správu souborů cookies, ale nejste si jisti, zda vám bude vyhovovat po praktické stránce? Není nic jednoduššího, než si ho vyzkoušet. Většina z námi testovaných nástrojů nabízí bezplatnou verzi, která se dá bez problémů upgradovat na vyšší, nebo můžete zkusit bezplatné testování placených verzí. Některé nástroje umožňují tuto variantu i na dva týdny zdarma. 

Zatímco až dosud se design a nastavení cookie lišt moc neřešilo, s přicházející novelou to bude jinak. Všechno má svá pravidla a i když víme, že je pro vás souhlas návštěvníka se soubory cookies důležitý, je potřeba dodržet určité hranice.

  • Cookie lišta (content management tool) by neměla návštěvníka “obtěžovat”, nebo mu nějak překážet. Žádné řvavé barvy apod. Hlavně nesmí být podmínkou pro návštěvu webu! To mějte na paměti. 
  • Chápeme, že chcete, aby návštěvník souhlas odkliknul. Ale nemělo by ho k tomu okno vyzývat každou chvilku, nebo po každém kliknutí na nějaký článek či produkt na vašem webu. Vše decentně. 
  • Lišta cookies by se měla dát jednoduše zavřít křížkem nebo se dát shodit, aniž by klient udělil souhlas. 
  • Nastavte tzv. čistý Opt-in, tedy formulář, kde nebudou jednotlivé kategorie cookies předem zaškrtnuté. Vše musí být svobodná volba návštěvníka. 
  • A hlavně – pokud vám klient souhlas nezaškrtne, nesmíte o něm začít ukládat žádné údaje a dále s nimi pracovat. 

Kromě výše uvedených pravidel nezapomínejte na to, že dokument – informace o zpracování cookies by měl mít určité náležitosti. Uvést byste měli název webu a údaje o jeho majiteli, jaké cookies ukládáte a zpracováváte a za jakým účelem, na jak dlouhou dobu budou údaje návštěvníka uloženy, jaké používáte nástroje, jaká mají návštěvníci vašeho webu práva, a také jak udělený souhlas odvolat, pokud si to návštěvník rozmyslí. 

Jak fungují “Cookies nástroje” a proč je využívat?

Jak už jste nejspíš pochopili, novela zákona o elektronické komunikaci mnoha majitelům webů přidělá vrásky na čele a samozřejmě i práci. Nejde jen o to, poskytnout návštěvníkům webu cookies tak, aby to odpovídalo výše uvedeným pravidlům. Je také potřeba mít dokumentaci vždy v souladu s aktuální legislativou. Text se přitom může měnit i podle toho, jak upravujete svůj web, nebo když na něj něco přidáváte. Abyste se v tom neztráceli a usnadnili si z práci – a také abyste byli “v bezpečí” z hlediska zákonů, existují nástroje pro souhlas s cookies soubory, které toto všechno nastaví a pohlídají za vás. U většiny těchto nástrojů si můžete zvolit základní variantu zdarma, ale pokud chcete mít pod kontrolou skutečně vše, mít přehledné analýzy a možnost kdykoli si souhlasy svých návštěvníků vygenerovat a poskytnout např. za účelem kontroly, zvolte raději placenou verzi. Ceny nejsou tak vysoké a za klid a “bezpečí” rozhodně stojí. 

Cookies nástroje vám pomohou GDPR a další legislativu řešit proaktivně. Naskenují vaše webové stránky a automaticky rozdělí soubory cookies a sledovací technologie do jednotlivých kategorií na základě dostupných regulačních pokynů. Podle potřeby bude možné provádět aktualizace. Některé nástroje navíc budou skenování pravidelně opakovat a na jeho základě automaticky aktualizovat potřebné dokumenty. 

Dále tyto nástroje umožní vybrat si cookie lištu nebo banner a nastavit jej tak, aby co nejvíce odpovídal designu vašeho webu. Tím se vyhnete obtěžujícím vyskakovacím oknům, které by návštěvníky mohli odradit. Obecně se doporučuje, že čím přirozeněji lišta na vašem webu vypadá, tím větší důvěru v návštěvnících vzbudí a tím více jich dá souhlas. 

Nástroje poskytnou i potřebné statistiky a analýzy, na jejichž základě si můžete zjišťovat, co na návštěvníky působí lépe a kdy dávají více souhlasů a kdy naopak odmítají souhlas poskytnout. Na základě toho pak můžete provádět optimalizace a úpravy. 

Také se může stát, že budete vyzváni, abyste poskytli dokumentaci, ve které máte potvrzené souhlasy svých návštěvníků. Bez nástrojů cookies byste takové dokumenty sháněli jen těžko. Nástroje však i tuto práci udělají za vás. Pokud máte vybraný tarif, který umožňuje zpětně generovat souhlasy vašich návštěvníků, můžete si je vždy dohledat a poskytnout ke kontrole. 

Co je to GDPR?

I když jistě všichni víte, co je GDPR a proč vzniklo, může se stát, že si nejste jisti, nebo nemáte přesné informace. Pojďme si tedy tento zákon oživit. 

GDPR je zkratka pro zákon o ochraně osobních údajů, který vešel v platnost 25. května 2018. Jedná se o nařízení Evropské unie, které řídí aktuální rámec ochrany údajů po celé Evropě. Má široký rozsah působnosti a týká se všech organizací, které zpracovávají osobní údaje obyvatel EU. Jeho úkolem je chránit práva a svobody jednotlivců. 

Organizacím, které by GDPR nedodržely, hrozí poměrně vysoké pokuty a sankce. Pokud vás zajímá, zda se zákon GDPR vztahuje i na vás, jako majitele webu, shrňme, že se vztahuje na všechny organizace působící v EU, které zpracovávají údaje, a organizace mimo EU, které nabízejí své služby či zboží uživatelům z EU. 

Jak vybrat nástroj pro souhlas se soubory cookies?

Vybrat nástroj pro souhlas se soubory cookies nemusí být tak složité, jak se na první pohled zdá. My jsme se zamysleli nad podstatnými funkcemi, které od těchto nástrojů požadujeme, nad funkcemi, které by mohly být užitečné a také nad tím, jak to udělat, aby se nástroj co nejlépe a nejjednodušeji na váš web vkládal. 

Podle toho, jaké parametry jsme zvolili, jsme také nastavili naši tabulku ve srovnání. Díky komu okamžitě zjistíte, jestli daný nástroj požadovanou funkcí disponuje či nikoli. 

Co by měl nástroj pro souhlas se soubory cookies mít? 

  • Měl by být zcela v souladu s platnou legislativou EU, tedy GDPR
  • Měl by být schopen skenovat váš web a na základě toho vytvořit patřičnou dokumentaci a kategorizaci cookies
  • Měl by se jednoduše integrovat – ideálně mít možnost vložení zdrojového kódu do stránek, mít Google Tag Manager, plugin WordPress a nachystané další možnosti integrace pro CMD a platformy
  • Měl by mít schopnost automatické blokace cookies
  • Záznam o uložení souhlasu
  • Možnost výběru a nastavení lišty a souborů ve více světových jazycích
  • Nabízet různé motivy lišt a bannerů
  • Umožnit vlastní úpravu a doladění lišt a bannerů podle vzhledu vašeho webu
  • Podrobné statistiky a analýzy, ve kterých si můžete ideálně filtrovat to, co vás zajímá
  • Funkci opětovného souhlasu

V neposlední řadě jsme se zaměřili i na podporu nástroje, protože je důležité, abyste se měli na koho obrátit, když nebudete něčemu rozumět, nebudete si jisti správností nastavení, nebo budete potřebovat něco dohledat (např. uložené souhlasy pro případ kontroly). 

Recenze lišt a nástrojů pro správu cookies:

Cookiefirst Logo

CookieFirst

CookieFirst poskytuje cookie lišty a boxy, a komplexní řešení pro správu souhlasu cookies pro webové stránky v souladu s GDPR, LGPD a CCPA. Během několika minut vám umožní na váš web nastavit vyhovující banner pro soubory cookie a vyladit je přesně podle vašich potřeb. S CookieFirst se nemusíte starat o aktualizace vašeho webu s GDPR a CCPA, udělají to za vás. Jednoduše vyberete služby třetích stran, které používáte, nahrajete jejich skripty na svůj web a necháte tento užitečný nástroj dělat jeho práci.

Cookiepro Logo

CookiePro

CookiePro je jeden z nejoblíbenějších a zároveň nejvýkonnějších nástrojů pro správu souborů cookies. Pomůže vám nastavit souhlas cookie vždy s aktuální legislativou a informace pro vaše návštěvníky aktualizuje vždy podle toho, jaké se na vašem webu dějí změny. Tyto informace je možné personalizovat, např. podle země, ze které návštěvníci pochází a jaká legislativa se jich týká. Lišty a bannery je možné upravovat podle vašich přání tak, aby co nejlépe seděly s designem vašeho webu. Vybírat ale můžete i z přednastavených motivů a ty si dále upravit. Vybrat lze zároveň jazyk, v jakém vaši návštěvníci informace o souborech cookie obdrží. Důležitý je také sběr informací o návštěvnících, kteří dali/nedali souhlas, následné statistiky a možnost vygenerovat si tyto informace zpětně, kdykoli potřebujete. Tento nástroj vám práci se soubory cookies jednoznačně usnadní.

Usercentrics Logo

UserCentrics

UserCentrics je považován za lídra mezi nástroji pro správu souhlasu se soubory cookies. Pomůže vám naskenovat webové stránky a dle toho vytvořit legislativně správnou dokumentaci pro vaši návštěvníky, která bude v souladu s GDPR, CCPA a LGPD. Správu souhlasu můžete s tímto nástrojem spravovat nejen na svých webových stránkách, ale i v mobilních aplikacích či televizních aplikacích a hrách. UserCentrics nabízí řadu motivů pro lišty a bannery, které si ještě můžete dle libosti upravovat. Na výběr máte řadu světových jazyků a samozřejmostí jsou i přehledné statistiky a zpětné dohledání souhlasů klientů, pokud byste je snad potřebovali pro kontrolu či ověření.

Časté otázky okolo cookies lišt

❓Proč je potřeba upozorňovat na cookies soubory?

Od 1. ledna 2022 má platnost zákon o elektronické komunikaci. V tu chvíli nestačí, když budete mít na svých webových stránkách jen informační lištu o souborech cookies, kterou návštěvník “odklikne”. Je potřeba, aby podrobně věděl, o co se jedná a s čím souhlasí

❓Které cookies se musí odsouhlasit?

Souhlas musí dát návštěvník s cookies, jež jsou využívány pro reklamu a marketing. Na tom se s novým zákonem nic nezmění. Nově však bude muset návštěvník souhlasit s cookies, jež se využívají pro analýzu a určení preferencí návštěvníka.

Srovnání Cookies lišt
Odesílám
Jak hodnotí naši čtenáři
5 (3 Recenze)