Nejlepší pro kompenzaci za zrušený

Kde zjistit právo na kompenzaci za zrušený let v roce 2024

1.
8.3/10
  • Vyřeší vám kompenzaci za zrušený, zpožděný i přerezervovaný let
  • Řeší kompenzace zpožděných zavazadel
  • Webové stránky i podpora v češtině
  • Komunikují i na mobilním telefonu
  • Při neúspěšném vyřízení žádosti nic neplatíte
2.
8.3/10
  • Vyřeší za vás zpožděný, zrušený i přerezervovaný let
  • Zabývají se i nespolupracující leteckou společností
  • Pokud požadavek nevyřídí kladně, nic neplatíte
  • Možnost zjistit, zda máte nárok na kompenzaci během chvíle na jejich webových stránkách
  • Advokátní kanceláře v 35 zemích
3.
8.3/10
  • Vyřeší za vás náhradu za zrušený, zpožděný i přerezervovaný let
  • V případě nutnosti předají požadavek k soudnímu řízení
  • Poplatek platíte pouze v případě úspěšného vyřízení
  • Do 3 minut zjistíte, zda máte nárok na vrácení peněz

Sabina Huřťáková

Jsem spisovatelka a blogerka. Jsem majitelkou webů eMateřství.cz a Bláznivá máma a když netvořím obsah pro weby, píšu knihy pod pseudonymem Anna Beatrix Bártová. Na starosti na webu 5nej.cz mám finance, jazyky a vše ohledně nakupování na internetu.

Vydáno: 29. 9. 2023

Aktualizováno: 25. 4. 2024

Létání na dovolenou či za prací je dnes již běžná záležitost. Čím více však létáme, tím více narážíme na komplikace se zpožděným či zrušeným letem, zmeškaným navazujícím letadlem apod. Protože nás to stojí čas, peníze i starosti, vznikla řada společností, které se postarají, abyste dostali za pokažený let finanční kompenzaci. My jsme prošli řadu těchto společností a vybrali pět nejlepších, u kterých se vyplatí časově i finančně o peněžní kompenzaci požádat. Které to jsou? A jak poznat, která z nich je skutečně nejlepší?

Druhy odškodnění
Zrušený let
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Zpoždění letu
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Zmeškaná spojení
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano (pouze u navazujícího letu)
Zpožděné zavazadlo
Ano
Ne
Ne
Ne
Ano
Překročení rezervací letu
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Nespolupracující společnost
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Důležité parametry
Poplatek za úspěšné provedení
od 25 % + DPH
35 % + 15 % za soud
35 % z vyplacené částky
30 % z vrácené částky
od 99,25 EUR do 238,20 EUR
Průměrná doba vyřízení
dle potřeby
3 měsíce
obvykle do 16 týdnů
3 až 6 měsíců (obvykle do 6 týdnů)
neupřesněno
Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
Ano
Ano
Ano
Ano
Ano
Podpora
Live chat
Ne
Ne
Ano
Ne
Ne
E-mail
Formulář na webu
Formulář na webu
ano
ano
ano
Počet zodpovězených dotazů
4/5
5/5
0/5
3/5
0/5

Výhody a nevýhody jednotlivých společností

Pořadí Logo Název Výhody Nevýhody Hodnocení Další informace
1.
ClaimCloud
  • Vyřeší vám kompenzaci za zrušený, zpožděný i přerezervovaný let
  • Řeší kompenzace zpožděných zavazadel
  • Webové stránky i podpora v češtině
  • Komunikují i na mobilním telefonu
  • Při neúspěšném vyřízení žádosti nic neplatíte
  • Nejsou schopni předem určit, za jak dlouho vám žádost vyřídí. Obvykle je to však kolem dvou měsíců, pokud se jednání neprotáhne z důvodu nespolupracující letecké společnosti.
8.3/10
2.
AirHelp
  • Vyřeší za vás zpožděný, zrušený i přerezervovaný let
  • Zabývají se i nespolupracující leteckou společností
  • Pokud požadavek nevyřídí kladně, nic neplatíte
  • Možnost zjistit, zda máte nárok na kompenzaci během chvíle na jejich webových stránkách
  • Advokátní kanceláře v 35 zemích
  • Poplatek za vyřízení žádosti je 35 %, což může být pro někoho hodně. V případě soudu pak 50 % z vyplacené částky náhrady za let
  • Komunikují v 18 světových jazycích, ale čeština mezi nimi není
8.3/10
3.
ClaimCompass
  • Vyřeší za vás náhradu za zrušený, zpožděný i přerezervovaný let
  • V případě nutnosti předají požadavek k soudnímu řízení
  • Poplatek platíte pouze v případě úspěšného vyřízení
  • Do 3 minut zjistíte, zda máte nárok na vrácení peněz
  • Poplatek za vyřízení žádosti je 35 % z vyplacené částky náhrady za škodu. To může být pro někoho vysoká částka. V rámci služeb těchto společností je sice srovnatelná, ale některé společnosti to vyřídí i levněji
  • Špatně komunikující podpora
8.3/10
4.
Air Advisor
  • Vyřídí vám náhradu za zrušený či zpožděný let
  • Náhrada za zákaz nástupu na palubu
  • Pokud není žádost úspěšně vyřízena, nic neplatíte
  • Žádost je obvykle zpracována do 6 týdnů
  • Řeší za vás požadavek, i když s vámi letecká společnost odmítá komunikovat
  • Poplatek za úspěšně vyřízenou službu je 30 % z vrácené částky, což někomu nemusí vyhovovat
  • V případě soudního jednání je poplatek 50 %
7.9/10
5.
Skycop
  • Vyřeší za vás náhradu za zpožděný i zrušený let
  • Vyřeší problém se ztraceným zavazadlem
  • U neúspěšných řešení neplatíte žádný poplatek
  • Požadavek zadáte jednoduše a rychle online
  • Za úspěšně vyřízenou žádost se platí poplatek podle výšky vyplacené náhrady v EUR
  • Pokud nestihnete navazující letadlo v případě zpoždění prvního letadla, ale let není zakoupen u stejné společnosti oficiálně jako navazující, Skycop náhradu řešit nebude
  • Špatná klientská podpora - nekomunikují
7.8/10

Recenze společností pro vymáhání odškodnění za zrušený nebo zpožděný let

ClaimCloud Recenze 1. ClaimCloud Recenze

Shrnutí recenze

ClaimCloud je česká společnost pro odškodnění za zrušené lety se sídlem v Praze. Mají české webové stránky a podpora komunikuje obratem v češtině. Můžete se s nimi spojit i na mobilním telefonu. Jejich poplatky za vyjednání náhrady škody jsou jedny z nejnižších – v porovnání s konkurencí – a narozdíl od ostatních se zabývají i komplikacemi se zavazadly. Podání žádosti online je jednoduché a rychlé a obratem se dozvíte, zda máte na kompenzaci nárok a má cenu žádat o jejich služby. Jednat za vás budou i v případě, kdy vaše žádost není zcela jasná a není jisté, zda vám bude náhrada proplacena. Mají tisíce spokojených klientů, kteří si chválí komunikaci, rychlost, vysoké odškodné i zájem v případě, kdy není výhra kompenzace zcela jasná.

Celkové skóre 8.3/10 se skládá z hodnocení všech 12 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Hodnocení redakce
hodnoceno 12 parametrů
8.3/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 5x
4.2/5
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 6 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
Druhy odškodnění
10/10
Celkové skóre 8.7/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
Důležité parametry
8.7/10
Celkové skóre 8.7/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Podpora
8.7/10

Výhody

  • Vyřeší vám kompenzaci za zrušený, zpožděný i přerezervovaný let
  • Řeší kompenzace zpožděných zavazadel
  • Webové stránky i podpora v češtině
  • Komunikují i na mobilním telefonu
  • Při neúspěšném vyřízení žádosti nic neplatíte

Nevýhody

  • Nejsou schopni předem určit, za jak dlouho vám žádost vyřídí. Obvykle je to však kolem dvou měsíců, pokud se jednání neprotáhne z důvodu nespolupracující letecké společnosti.

AirHelp Recenze 2. AirHelp Recenze

Shrnutí recenze

AirHelp patří mezi nejlepší společnosti vyřizující pro pasažéry odškodnění za zpožděný či zrušený let. Má miliony spokojených zákazníků především proto, že jejich řešení je často úspěšné. Vyřídí za vás kromě finanční náhrady za zrušený či zpožděný let i přerezervování letu, zmeškání letadla a komunikaci s nespolupracující leteckou společností. Za vyřízení žádosti si účtují 35 % z finanční kompenzace, v případě soudního jednání pak o 15 % více a to i v případě, že jsou soudní výlohy větší. Klient tedy vždy ví, kolik zaplatí. U této společnosti si můžete uzavřít i speciální cestovní pojištění řešící komplikace s lety a zavazadly při cestování.

Celkové skóre 8.3/10 se skládá z hodnocení všech 12 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Hodnocení redakce
hodnoceno 12 parametrů
8.3/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 2x
5/5
Celkové skóre 8.3/10 se skládá z hodnocení 6 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
Druhy odškodnění
8.3/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
Důležité parametry
10/10
Celkové skóre 6.7/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Podpora
6.7/10

Výhody

  • Vyřeší za vás zpožděný, zrušený i přerezervovaný let
  • Zabývají se i nespolupracující leteckou společností
  • Pokud požadavek nevyřídí kladně, nic neplatíte
  • Možnost zjistit, zda máte nárok na kompenzaci během chvíle na jejich webových stránkách
  • Advokátní kanceláře v 35 zemích

Nevýhody

  • Poplatek za vyřízení žádosti je 35 %, což může být pro někoho hodně. V případě soudu pak 50 % z vyplacené částky náhrady za let
  • Komunikují v 18 světových jazycích, ale čeština mezi nimi není

ClaimCompass Recenze 3. ClaimCompass Recenze

Shrnutí recenze

Zrušili vám let, nebo jste kvůli poruše letecké společnosti nestihli navazující letadlo? Pak máte nárok na odškodnění a náhradu letu. Abyste to nemuseli řešit sami, můžete využít ClaimCompass. Je to jedna z nejlepších společností ve světě i u nás, která se zabývá podobnými komplikacemi a řeší je za klienty. Požadavek náhrady obvykle zpracují do 16 týdnů a kromě zrušeného a zpožděného letu vám pomohou i s přerezervováním letadla nebo zmeškaným letem. Za kladně vyřízenou žádost zaplatíte poplatek ve výši 35 % z vyplacené náhrady. Pokud se žádost vyřídit nepodaří, neplatíte nic.

Celkové skóre 8.3/10 se skládá z hodnocení všech 12 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Hodnocení redakce
hodnoceno 12 parametrů
8.3/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 2x
5/5
Celkové skóre 8.3/10 se skládá z hodnocení 6 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
Druhy odškodnění
8.3/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
Důležité parametry
10/10
Celkové skóre 6.7/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Podpora
6.7/10

Výhody

  • Vyřeší za vás náhradu za zrušený, zpožděný i přerezervovaný let
  • V případě nutnosti předají požadavek k soudnímu řízení
  • Poplatek platíte pouze v případě úspěšného vyřízení
  • Do 3 minut zjistíte, zda máte nárok na vrácení peněz

Nevýhody

  • Poplatek za vyřízení žádosti je 35 % z vyplacené částky náhrady za škodu. To může být pro někoho vysoká částka. V rámci služeb těchto společností je sice srovnatelná, ale některé společnosti to vyřídí i levněji
  • Špatně komunikující podpora

Air Advisor Recenze 4. Air Advisor Recenze

Shrnutí recenze

Dovolená by měla být především příjemnou a odpočinkovou záležitostí. Pokud nastanou problémy, je to velmi nepříjemné a je zcela logické, že požadujeme náhradu za zrušený či zpožděný let, nebo když nás dokonce odmítnout pustit do letadla. Abychom se nemuseli stresovat ještě při žádosti o finanční náhradu letu, svěřili jsme náš požadavek společnosti Air Advisor. Ta je schopná jej vyřídit do cca 6 týdnů a v případě, že není úspěšná, neplatíme žádný poplatek za žádost. Pokud ji vyřídí úspěšně, zaplatíme 30 % z celkové náhrady. Ta může být až 600 EUR. I když nás tedy kladně vyřízená žádost něco stojí, ušetříme si čas i nervy a z toho důvodu Air Advisor můžeme doporučit.

Celkové skóre 7.9/10 se skládá z hodnocení všech 12 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Hodnocení redakce
hodnoceno 12 parametrů
7.9/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 2x
5/5
Celkové skóre 8.3/10 se skládá z hodnocení 6 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
Druhy odškodnění
8.3/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
Důležité parametry
10/10
Celkové skóre 5.3/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Podpora
5.3/10

Výhody

  • Vyřídí vám náhradu za zrušený či zpožděný let
  • Náhrada za zákaz nástupu na palubu
  • Pokud není žádost úspěšně vyřízena, nic neplatíte
  • Žádost je obvykle zpracována do 6 týdnů
  • Řeší za vás požadavek, i když s vámi letecká společnost odmítá komunikovat

Nevýhody

  • Poplatek za úspěšně vyřízenou službu je 30 % z vrácené částky, což někomu nemusí vyhovovat
  • V případě soudního jednání je poplatek 50 %

Skycop Recenze 5. Skycop Recenze

Shrnutí recenze

Společnost Skycop patří mezi nejlepších pět na trhu, které vám pomohou s žádostí o vymáhání náhrady za zrušený nebo zpožděný let. Pomohou i v případě překročení rezervací letu nebo u zpožděného zavazadla, což některé společnosti neřeší. Žádost o řešení náhrady můžete zadat jednoduše online, což je otázka pár minut. Následně počkáte, až společnost vaši žádost vyřídí a pošle vám peníze – náhradu. Za kladně vyřízenou žádost si účtují poplatky, které se mohou zdát někomu vysoké, v porovnání s konkurencí jsou však srovnatelné. Pokud žádost nevyřídí kladně, nic si účtovat nebudou.

Celkové skóre 7.8/10 se skládá z hodnocení všech 12 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Hodnocení redakce
hodnoceno 12 parametrů
7.8/10
Hodnocení uživatelů
hodnoceno 2x
5/5
Celkové skóre 9.3/10 se skládá z hodnocení 6 parametrů:
  • Zrušený let
  • Zpoždění letu
  • Zmeškaná spojení
  • Zpožděné zavazadlo
  • Překročení rezervací letu
  • Nespolupracující společnost
Druhy odškodnění
9.3/10
Celkové skóre 10/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Poplatek za úspěšné provedení
  • Průměrná doba vyřízení
  • Bez poplatku při neúspěšném vyřízení
Důležité parametry
10/10
Celkové skóre 3.3/10 se skládá z hodnocení 3 parametrů:
  • Live chat
  • E-mail
  • Počet zodpovězených dotazů
Podpora
3.3/10

Výhody

  • Vyřeší za vás náhradu za zpožděný i zrušený let
  • Vyřeší problém se ztraceným zavazadlem
  • U neúspěšných řešení neplatíte žádný poplatek
  • Požadavek zadáte jednoduše a rychle online

Nevýhody

  • Za úspěšně vyřízenou žádost se platí poplatek podle výšky vyplacené náhrady v EUR
  • Pokud nestihnete navazující letadlo v případě zpoždění prvního letadla, ale let není zakoupen u stejné společnosti oficiálně jako navazující, Skycop náhradu řešit nebude
  • Špatná klientská podpora - nekomunikují

Podle čeho porovnáváme na 5nej společnosti řešící kompenzace za zrušené lety?

Díky nařízení ES č. 261/2004 začaly vznikat po celém světě organizace a společnosti, které se zabývají řešením kompenzace zrušeného, zpožděného či jinak pokaženého letu. Většinou mají služby nastavené velmi podobně, přesto se vyskytují odlišnosti, které mohou výběr společnosti výrazně ovlivnit. My jsme vybrali nejdůležitější parametry, které by vám měly v případě komplikace s letem nebo dokonce zavazadlem zajímat a které mohou váš výběr ovlivnit. 

V první řadě jsme se zaměřili na služby, které vybraná společnost poskytuje. Většina nabízí vyřešení finanční náhrady za zrušený nebo zpožděný let. Některé i za zmeškaný let kvůli předchozímu zpožděnému či zrušenému letu a některé společnosti za vás vyřeší i přeregistrování letu nebo odmítnutí nástupu na palubu letadla. Výjimečně se setkáte také s možností odškodnění za to, že vás posadili v letadle do nižší třídy, než kterou jste měli zaplacenou. Pro většinu společností je samozřejmostí, že se za vás budou u letecké společnosti “rvát” i ve chvíli, kdy s vámi osobně odmítá komunikovat. 

Co většina společností nedělá, je řešení komplikací se zavazadly. Pokud takovou společnost hledáte, budete mít výběr celkem omezený. Na druhou stranu dostanete možnost spolupracovat s jednou z opravdu nejlepších společností na trhu – ClaimCloud, která je navíc česká a stará se i o kompenzaci za poškozené, zpožděné nebo ztracené zavazadlo. 

Mezi důležité parametry samozřejmě patří poplatky, které si společnost za pomoc naúčtuje. Obvykle se pohybují kolem 30 % z částky, kterou vám letecká společnost vyplatí jako náhradu. Najdete společnosti dražší, ale i levnější. Některé nemají cenu stanovenou v procentech, ale fixně, což je podle nás méně výhodné. Níže si povíme, která společnost je z tohoto hlediska nejvýhodnější. Důležité je ale i to, zda si nebudou nic účtovat ve chvíli, kdy pro vás náhradu škody nevyhrají, a také jak dlouho jim bude zpracování a vyřízení žádosti trvat. 

Neméně důležité je pro nás podpora klientů. I tu jsme za vás osobně testovali. Některé – především zahraniční společnosti – komunikují pouze v anglickém jazyce, popř. v cizích jazycích, češtinu však u nich budete hledat marně. Jiné společnosti se dokážou poprat i s češtinou, což je pro mnohé z nás důležité. Můžeme tak lépe vyjádřit, jaká komplikace se stala a za co žádáme odškodnění. Rychlost a možnost spojení s podporou je rovněž důležité a naše zkušenosti najdete vždy podrobně popsané v jednotlivých recenzích. 

  • Naprostou jedničkou je pro nás ClaimCloud, který má nejen nejvýhodnější ceny/poplatky, ale také se jedná o českou společnost, s níž můžete komunikovat v češtině
  • Druhou nejlepší je zahraniční společnost AirHelp, která vyhrává obrovské množství žádostí o náhradu škody
  • Za zmínku stojí i Air Advisor s nízkými poplatky za vyřízení žádosti a poměrně rychlou dobou zpracování žádosti
  • Skvělou volbou pro mnoho klientů je i Skycop, který si dokáže poradit i s komplikacemi se zavazadly a jako jediný z našeho výběru nabízí fixní poplatky, takže rovnou víte, kolik můžete zaplatit za vyřízení žádosti
  • Do naší pětice nejlepších společností pro odškodnění zrušeného letu se probojoval i Claim Compass s velkým množstvím vyhraných sporů a spokojených zákazníků

Jaká odškodnění řeší

Pokud hledáme společnost pro odškodnění za zkažený let, je pro nás na prvním místě důležité, jak byl náš let pokažen, zda byl zrušený, zpožděný apod. a jaká škoda nám vznikla. Ne vždy totiž máme na odškodnění nárok a společnosti se nemusí zabývat všemi případy. Proto je důležité se na tato odškodnění zaměřit. Pojďme se níže podívat, za co všechno můžete žádat finanční náhradu, v jakém případě a co je potřeba dodat za doklady, aby žádost mohla být vyřízena. 

Zrušený let

Náhradu za zrušený let má klient vždy v plné výši letenky, pokud let zruší letecká společnost, popř. prodejce, u kterého jste let zakoupili. Pokud jste rovnou koupili i navazující let, popř. let zpět, máte nárok na náhradu i tohoto letu. Finanční náhradu můžete požadovat jak u letecké společnosti, tak u prodejce. Vždy je však lepší předat tuto žádost společnosti, která se vymáháním finanční náhrady zabývá. Letecká společnost vám totiž může místo peněz nabídnout voucher na jiný let ve stejné ceně. Vy však máte vždy nárok jej odmítnout a požadovat zpět peníze. 

Abyste mohli finanční náhradu požadovat, bude potřeba doložit:

  • Fakturu či potvrzení o zaplacení ceny letenek
  • kompletní informace o rezervaci letenek
  • oznámení o zrušení/zpoždění letu apod.

Zpoždění letu

Zpoždění letu je velmi nepříjemná záležitost, obzvlášť, když kvůli němu nestihnete přípoj, ať už letecký či jiný. Může to znamenat další náklady na taxi, ubytování, hromadnou dopravu atd. Finanční náhradu, popř. jinou formu odškodnění – letecké míle, dárkový poukaz – může letecká společnost vyplatit pouze v případě, že se let zpozdil z důvodů, které letecká společnost nemohla předpokládat. Mezi mimořádné události, v jejichž případě proplacení není umožněno, patří špatné počasí, přírodní katastrofy, stávky třetích stran, omezení letového provozu nebo bezpečnostní situace. Dokládání dokumentů je v tomto případě podobné, jako u zrušení letu. 

Zmeškaná spojení

Zmeškaným spojením se rozumí navazující let, který nestihnete při zpoždění prvního letu, popř. při jeho zrušení. Podmínky jsou tedy podobné, jako při zpoždění letu, mají však určitá specifika, kterými se liší. Např. je nutné, abyste navazující let nakupovali pod jednou rezervací, aby bylo jasné, že je skutečně navazující na let první. 

Stejně jako u zpožděného letu se nesmí jednat o komplikace z důvodu špatného počasí, živelné katastrofy, stávky apod. 

Zpožděné zavazadlo

Zpožděné, ztracené nebo poškozené zavazadlo je komplikace, kterou bohužel většina společností pro odškodnění řešení. Obvykle se totiž na zavazadla vztahuje cestovní pojištění, které si většina klientů před cestou uzavírá. Není tak nutné žádat finanční kompenzaci jinou cestou. Pokud jste však zavazadlo pojištěné neměli a přesto chcete žádat o náhradu škody, můžete využít služeb společnosti ClaimCloud, která má přímo určený ceník, v jakých cenách se pohybuje kompenzace a případný poplatek za kladné vyřízení žádosti. Víte tak okamžitě, na čem jste. O kompenzaci z komplikace vzniklé se zavazadly se vám postará také Skycop

Překročení rezervací letu

Překročení rezervací letu se rozumí situace, kdy se chystáte k nástupu na palubu letadla, ale jste náhle požádání o to, využít až pozdější – náhradní let, protože letadlo je přeplněné – bylo vydáno více rezervací, než je schopno letadlo pojmout cestujících. Pak vám obvykle nabídnou náhradní let o něco později a k tomu ještě nějaký poukaz či jinou kompenzaci navíc. Zní to dobře a pokud nespěcháme, můžeme takovou možnost přijmout. Jenže některé společnosti mají kompenzací za přerezervované lety mnoho a mohou je dlužit. Vy se tak nemusíte dočkat potřebného letu a dostat se do problémů. 

To pak souvisí i s odepřením nástupu na palubu letadla. Některé společnosti zabývající se řešením finanční náhrady za zkomplikované lety tak mají v informacích uvedeno, že řeší přerezenrované lety, některé zase odepření nástupu na palubu. V podstatě se může jednat o jedno a totéž, i když odepření nástupu na palubu může mít i více důvodů. Pro vás je však důležité, že se za vás v takovém případě společnost postaví. Vyžadovat přitom může náhradu až 600 EUR, podle toho, jak daleko jste letěli/měli letět, jaké bylo zpoždění, kdy jste nakonec do cíle doletěli apod. 

Nespolupracující společnost

Někdy se stane, že jste již zkoušeli svůj nárok na finanční odškodnění uplatnit, ale přímo s vámi letecká společnost nespolupracovala. Většina společností, které se kompenzací zrušeného letu zabývají, řeší situaci i v tomto případě. Zatímco s vámi, jako s jedincem, letecká společnost nespolupracuje, tyto společnosti už mají své jméno a je proto pro leteckou společnost potřeba, aby s nimi komunikovala. Navíc pokud nechce komunikovat nebo odmítá vyplatit odškodné, na které máte skutečně ze zákona nárok, může dát společnost pro kompenzace celou situaci k soudu, kde pak může dojít k vymáhání finanční náhrady na základě exekuce. To už většina leteckých společností nemá jak odmítnout a musí náhradu vyplatit. Nevýhodou sice je, že v případě soudu se vám nevrátí tak vysoká částka – poplatky za soudní řízení obvykle dělají 50 % z vám vyplacené částky, ale i tak se vyplatí. Pokud by za vás společnost u soudu nejednala, nedostali byste nic. 

Důležité parametry při výběru společnosti

Mezi důležité parametry, kterými jsme se při našem srovnání společností pro kompenzaci za zrušené lety zabývali, patří i poplatky a doba, za jakou vaši žádost konkrétní společnost vyřídí. Jak to tedy funguje? Jaké jsou doby řešení a jak vysoké můžete očekávat poplatky? 

Poplatek za úspěšné provedení

Poplatky za úspěšné provedení/vyřešení vaší žádosti si účtuje každá společnosti pro kompenzaci za zrušené lety. Je to logické – vyhrávání těchto řízení je živí a klientům pomáhají. Obvykle by totiž klienti kompenzaci vůbec sami nemuseli vyřešit a nic by pak nedostali. Takto sice zaplatí poplatek, ale dostanou zpět alespoň část vynaložených peněz. 

Tyto poplatky se objevují buď fixní – pevné, tedy poplatek v konkrétní výšce EUR/USD, který zaplatíte za vyřešený případ. Pokud má společnost takové poplatky nastaveny, většinou jsou rozděleny podle toho, do jaké výšky EUR bude vyplaceno vaše odškodné. Logicky tedy čím vyšší odškodné, tím vyšší poplatek. Přesto nemusí být tato forma poplatku tak výhodná, jako u poplatku v procentech. 

Poplatky v procentech má nastavené většina společností pro kompenzaci a finanční náhradu. Můžete se setkat s poplatky od 25 % plus DPH až do 35 %. To už je sazba, podle které si můžete vybrat konkrétní společnost. Naštěstí v tomto případě neplatí, že čím nižší poplatek, tím méně kvalitní služby. My jsme vybrali do naší pětice skutečně ty nejlepší společnosti a jejich služby se v kvalitě provedení příliš neliší. Rozdíl můžete najít kromě poplatku spíše v nabídce služeb, tedy co všechno za vás vybraná společnost bude řešit. 

Průměrná doba vyřízení

Ve skutečnosti není nikdy 100 % jasné, jak dlouho bude vyřízení vašeho požadavku trvat. Obvykle – v nesporných případech – dokážou společnosti vyjednat finanční náhradu od 6 do 14 týdnů. Počítejte tedy v průměru 2 měsíce. Záleží však vždy na letecké společnosti, na tom, jak je ochotná spolupracovat a komunikovat a zda uzná váš nárok na finanční kompenzaci. 

Pokud je společnost nucena vaši žádost postoupit k soudnímu vymáhání, počítejte s tím, že se jednání může protáhnout až na 12 měsíců, někdy i více. Tady už záleží i na rychlosti soudu. V každém případě je však výhodné si raději počkat a dostat zpět část investovaných peněz, než nedostat vůbec nic. 

Bez poplatku při neúspěšném vyřízení

Z námi testovaných a především vybraných pěti nejlepších společností všechny razí heslo: Žádná výhra, žádné peníze, žádné poplatky. To znamená, že poplatek jim platíte pouze v kladně vyhrané žádosti. Strhávají si je z peněz, které pro vás od letecké společnosti vaším jménem – tedy přes vámi podepsanou a udělenou plnou moc – vyjednali. Pokud je řešení kompenzace neúspěšné, je to prohra i pro danou společnost a pak jdou náklady na celé řízení na jejich účet, nikoli na váš. Vy v případě neúspěchu nezaplatíte ani korunu. 

Kdy vám vzniká nárok na kompenzaci

I když můžete mít pocit, že vám vznikla jednoznačně škoda a máte nárok na její kompenzaci, ne vždy je to tak i po právní stránce. Proto je vhodné vědět, kdy máte nárok na odškodnění za zrušené či jinak zkomplikované lety a kdy naopak nemá ani smysl vydávat energii na žádání kompenzace. 

Většina námi testovaných společností uvádí na svých stránkách podrobné informace, v jakém případě můžete o finanční odškodnění požádat. Doporučujeme si je vždy přečíst. Pokud ale opravdu chvátáte a nechcete se tímto čtením zdržovat, pak stačí využít možnost – nabízí ji většina společností pro odškodnění – zadat potřebné parametry do formuláře na webových stránkách vámi vybrané společnosti, která vám během pár minut zjistí, zda máte na odškodnění nárok a zda má cenu o něj žádat. 

Pojďme se ale nyní podívat, jaké podmínky musíte splnit, abyste na finanční náhradu měli nárok. 

V případě zrušeného letu

  • pokud jste do cílové destinace přiletěli náhradním spojem o více jak tři hodiny později
  • pokud má letecká společnost sídlo v EU, nebo je v EU odletová destinace
  • pokud jste obdrželi oznámení o zrušení letu 14 dní před odletem a méně

Jaké jsou podmínky pro vyplacení finanční náhrady v případě zpožděného letu? 

  • svou roli hraje, jaká bude finální doba zpoždění ve chvíli, kdy dorazíte do cílové destinace
  • let by měl spadat do regulace EC 261/2004
  • za let můžete kromě finanční náhrady získat i další možné kompenzace, jako jsou dárkové poukazy nebo letecké míle

Podmínky pro kompenzaci v případě navazujícího letu:

  • jaká je délka zpoždění v cílové destinaci – obvykle musí být alespoň 3 hodiny
  • zda se jedná o let spadající do regulace EC 261/2004
  • všechny lety musí být zaznamenány pod jednou rezervací
  • jaká je délka počáteční a cílové destinace – tedy jak se bude počítat vaše finanční odškodnění

Kompenzace za přerezervované lety a za odepření nástupu na palubu letadla bez vaší viny, je splatná ihned. Správně byste měli dostat náhradu – finanční odškodnění ještě na letišti. Ne vždy však letecká společnost jedná férově, nebo je schopná přerezervovaný let proplatit okamžitě. Pak je na místě využití některé ze společností, které se zabývají vymáháním kompenzace. 

Kdy máte nárok na občerstvení, ubytování nebo náhradní let

Pokud dojde ke zrušení vašeho letu, popř. ke zpoždění v určité časové lhůtě a vy čekáte na nové letadlo, máte nárok na další kompenzace, kromě proplacení části nebo plné ceny letenky. Přepravce je povinen poskytnout vám stravu a nebo alespoň občerstvení během čekání na nový let, v případě, že čekáte přes noc, musí vám zajistit ubytování a také dopravu k němu a zpět na letiště a kromě toho máte nárok na dva telefonní hovory, e-maily, textové zprávy apod.

Na tyto kompenzace vám vzniká nárok ve chvíli kdy:

  • jsou lety v délce 1500 km a minimálně 2 hodiny čekání
  • jsou lety nad 1500 km v rámci EU a čekáte 3 hodiny a více
  • jsou lety od 1500 do 3500 km a čekáte 3 a více hodin
  • jsou lety mimo EU nad 3500 km a čekáte 4 a více hodin

Časté otázky k odškodnění za zrušené lety

Co dělat, když vám zruší let? Ne Ne

V první řadě je důležité vědět, zda jste si let rezervovali sami, přímo prostřednictvím letecké kanceláře, nebo přes nějakou cestovní kancelář. V případě cestovní kanceláře pak zjistěte, zda za vás budou kompenzaci řešit oni a popř. zda si za to budou něco účtovat. Pokud nesouhlasíte s postupem cestovní kanceláře, nebo jste letenky rezervovali sami přímo přes leteckou společnost a nechcete teď sami kompenzaci řešit, pak je ideální obrátit se právě na některou společnost, která řeší kompenzaci zrušeného letu. Nezapomeňte, že bude potřeba dodat potřebné doklady, nejčastěji doklad o rezervaci a jejím zaplacení, doklad o zrušení/zpoždění letu apod. a popř. další dokumenty, podle toho, o jakou komplikaci se jednalo.

Jak žádat o kompenzaci za zrušený let? Ne Ne

Žádost o kompenzaci přes vybranou společnost je velmi jednoduchá a většinou ji mají všechny společnosti nastaveny stejně. Na jejich stránkách si nejprve můžete vyhledat formulář, jehož vyplněním obratem – během několika minut zjistíte, zda máte na kompenzaci nárok a je vhodné o ni žádat. Následně podáte online žádost vyplněním jejich webového formuláře a přidáte ofocené nebo digitálně zpracované doklady o vašem letu a jeho zrušení, zpoždění atd. Po odeslání žádosti vyčkáte, až vás společnost kontaktuje. Pošlou vám smlouvu, v níž jim svým podpisem potvrdíte – předáte plnou moc, aby za vás mohli jednat s leteckou společností a vyčkáte na další informace o postupu. Společnost následně podá vaši žádost ke konkrétní letecké společnosti a začne ji řešit. Jakmile bude váš nárok uznán a finanční náhrada vyplacena, strhne si vámi zvolená společnost pro kompenzaci zrušeného letu patřičný poplatek a zbytek peněz vám zašle na číslo účtu, které jste buď uvedli hned zpočátku do smlouvy nebo si jej vyžádají dodatečně, po vyhrání sporu.