Srovnání 13 dodavatelů elektřiny – kdo je nejlepší?
Nejvýhodnější dodavatelé elektřiny 2024
Jaký je nejlepší dodavatel elektřiny? Takový, který je levný, pomůže co nejrychleji v případě výpadku či poruchy, dovoláte se mu co nejdříve a pomoc přijde rychle a bez zbytečných průtahů. Otestovali jsme desítky energetických společností a vybrali nejlepších pět. V našem článku se dozvíte, které to jsou, ale i jak vybrat nejlepšího dodavatele elektřiny a na co si dát pozor při podpisu smlouvy.
Srovnání dodavatelů elektřiny
Plyn
Dodává společnost plyn?
|
|
|
|
|
|
Elektřina
Dodává společnost elektřinu?
|
|
|
|
|
|
Další výhody
Poskytnutí služeb při splnění určitých podmínek za výhodnější ceny.
|
|
|
|
(- Innogy Premium)
|
|
On-line správa
Služby je možné spravovat online přes aplikaci nebo přes internetový prohlížeč
|
|
|
|
|
|
Mobilní aplikace
Služby je možné spravovat přes mobilní aplikaci.
|
|
|
|
|
|
Závazky
Závazek většinou znamená uzavření smlouvy na delší časové období.
|
(- ale mohou být)
|
(- ale mohou být)
|
|
|
(1 nebo 2 roky)
|
Výhodné dlouhodobě
Při uzavření dlouhodobé smlouvy jsou služby cenově výhodnější.
|
|
|
|
|
|
Změna výše zálohy
Zálohy za služby je možné měnit podle aktuálních možností a potřeb.
|
|
|
|
|
|
Závazky
Závazek většinou znamená uzavření smlouvy na delší časové období.
|
(- ale mohou být)
|
(- ale mohou být)
|
|
|
(1 nebo 2 roky)
|
Výhodné dlouhodobě
Při uzavření dlouhodobé smlouvy jsou služby cenově výhodnější.
|
|
|
(- Fixace až na 3 roky)
|
|
|
Vlastní těžba plynu
|
(- Plyn od RWE)
|
|
|
|
|
Změna výše zálohy
Zálohy za služby je možné měnit podle aktuálních možností a potřeb.
|
|
|
|
|
|
Nově
Společnost stále nabírá nové klienty.
|
|
|
|
(- Pouze na pobočce)
|
|
Přechod od konkurence
Je možné přejít od konkurence. Společnost vám pomůže s přechodem.
|
|
|
|
|
|
Sjednat on-line
Služby je možné sjednat online bez nutnosti dojít do kamenné pobočky.
|
(- pouze elektřina)
|
|
|
|
|
Sjednat telefonicky
Služby je možné sjednat telefonicky.
|
|
|
|
|
|
Mají pobočky/zákaznické centrum
Společnost má vlastní kamenné pobočky.
|
|
|
|
|
(11)
|
Jednatel až do domu
Společnost zařídí návštěvu pracovníka u vás doma.
|
|
|
|
|
|
Pracují i o víkendu
Společnost je možné kontaktovat o víkendu.
|
|
|
|
|
|
Kontaktní e-mail
Společnost má oficiální e-mailovou adresu, na které je přítomná podpora.
|
|
|
|
|
|
On-line chat
Se zákaznickou podporou je možné komunikovat prostřednictvím online chatu.
|
|
|
(+ Messenger)
|
|
|
Telefon
Společnost má oficiální telefonickou linku.
|
|
|
|
|
|
Zodpovězené otázky
Společnosti jsme položili několik otázek. Číslo znázorňuje počet zodpovězených otázek/počet položených otázek.
|
8/10
|
10/10
|
7/10
|
10/10
|
10/10
|
Kvalita podpory
Náš celkový dojem z uživatelské podpory.
|
Dostačující
|
Dostačující
|
Dostačující
|
Velmi dobrá
|
Dostačující
|
Recenze 7 nejlepších dodavatelů elektřiny
1. ČEZ Recenze
Společnost ČEZ je jedním z největších poskytovatelů energií v České republice. ČEZ klientům poskytuje primárně elektřinu a plyn, ale dokáže nabídnout i další zajímavé bonusy a výhody. Mezi ty, které klienti ocení nejvíce, patří servisní služby na opravu a kontrolu kotlů, nebo asistenční služby v případě, že se něco porouchá atd. ČEZ nabízí ale i financování energetických projektů a poskytuje službu „technologie pro váš domov“, což je např. řešení fotovoltaiek.
Výhody
- Vedle dodávky elektřiny a plynu ČEZ nabízí i servisní služby na kotle, finanční poradenství ohledně dotací, technické poradenství kolem fotovoltaiek a asistenční služby.
- Spotřebu energií mohou klienti sledovat v on-line aplikacích, kde mohou některé údaje sami upravit, aniž by museli chodit na pobočku.
Nevýhody
- Cenovou nabídku od ČEZ klienti mohou získat individuálně, řešením na klientské lince, což je velmi zdlouhavé. Druhou možností je on-line odhad na webových stránkách, který je ale poněkud zdlouhavý.
- Klientská podpora je velmi náročná – než se něco dozvíte, je potřeba obrnit se trpělivostí.
2. MND Recenze
Skupina MND je evropskou korporací, která pokrývá oblast těžby ropy a zemního plynu, ale i obchodování s plynem a elektřinou. Vedle toho podporuje projekty, které jsou spojeny s ochranou životního prostředí, udržováním tradic nebo s rozvojem sportovních a dalších aktivit dětí a mládeže.
Výhody
- Společnost MND poskytuje plyn i elektřinu, které se vyplácí především při dlouhodobém odběru. Výhodou při odebírání plynu je vlastní těžba, kterou společnost provádí – to se samozřejmě odráží na ceně plynu.
Nevýhody
- Nemají žádnou mobilní aplikaci, na které by klient mohl sledovat své účty a odběr energií. Chyběl nám aktivní on-line chat na webových stránkách.
3. E.ON Recenze
Společnost E.ON je jedním z největších poskytovatelů elektřiny a plynu na území České republiky. Vedle dodávky těchto energií nabízí i řadu dalších výhod a bonusů, jako jsou servis kotlů, kotlíkové dotace, pojistka domácnosti pro případ, že se něco porouchá v souvislosti s elektřinou atd. Vedle toho mají klienti E.ONu slevy na nákupy v obchodech, na služby a spoustu dalšího. Svou spotřebu a zálohy na energie mohou sledovat pomocí on-line servisu či mobilní aplikace 24 hodin denně.
Výhody
- E.ON je velký dodavatel elektřiny a plynu, který nabízí vedle energií i servis a další zajímavé služby.
- Ceny jsou dlouhodobě příznivé.
- Svou spotřebu a zálohy můžete sledovat pomocí on-line servisu či mobilní aplikace.
Nevýhody
- Smlouvy lze uzavřít pouze se závazkem.
- Podpora je opravdu velmi špatně řešená.
4. Innogy Recenze
Innogy je energetická společnost poskytující nejen odběr elektřiny a plynu, ale také plno prémiových služeb pro své zákazníky. Spotřebu svých energií mohou klienti sledovat v mobilní aplikaci i on-line servisu, díky Innogy Premium získávají speciální bonusy a další jim přináší Innogy Karta.
Výhody
- Své energie můžete sledovat kdykoli potřebujete pomocí on-line správy, ale i pomocí mobilní aplikace.
Nevýhody
- Pokud chcete uzavřít novou smlouvu na zcela nové odběrné místo, je potřeba udělat to na pobočce/servisním centru. Po telefonu ani on-line to není možné.
5. Centropol Recenze
Centropol je společnost dodávající elektřinu a zemní plyn spotřebitelům v domácnostech, podnikatelům i některým městům. Dávají si záležet, aby byly jejich ceny férově nastavené a aby se v průběhu roku klientům nezměnily. To mají ošetřeno smlouvou se závazkem na jeden nebo dva roky. Energie nakupují dopředu a dělají si dostatečné zásoby, aby jejich odběratelům poskytovali energie i v krizových časech. Klienti si mohou hlídat své zálohy i odběr energií online pomocí online centra “Samoobsluha”, mohou změnit výši zálohy a vybrat si, jak chtějí vracet přeplatky. Vyúčtování lze zaslat online, ale i písemně domů na adresu.
Výhody
- Dlouhodobě výhodné energie
- Poskytovatel elektřiny, plynu i mobilních tarifů
- “Samoobsluha” umožní sledovat vaše odběry
Nevýhody
- Závazek na 1 nebo 2 roky
6. Yello Recenze
Yello je energetická společnost, která poskytuje plyn a elektřinu jak na zcela nových odběrných místech, tak pomáhá s přechodem k jejich společnosti od konkurence. Vše se dá vyjednat online nebo na telefonu. Stačí naskenovat do e-mailu staré vyúčtování od původního poskytovatele a počkat, až vás pracovníci Yello kontaktují. Velkou výhodou je jednotná sazba za plyn na celém území ČR, online aplikace, kde si klienti mohou upravovat výši záloh a kontrolovat odběry energie, ale i mobilní aplikace Yello Active, díky které sbírají body, jež lze při vyúčtování vyměnit za slevu.
Výhody
- Žádné aktivační poplatky
- Dlouhodobě výhodné smlouvy (se závazkem)
- Samoobslužný portál Moje Yello
Nevýhody
- Nemají pobočky
- Nepracují o víkendu
7. PRE Recenze
Skupina PRE je stabilní a prosperující uskupení v oblasti energetiky s dlouholetou tradicí na českém trhu. Je to třetí největší dodavatel elektřiny v České republice a má jednu z nejspolehlivějších distribučních sítí v České republice s více než 800 000 odběrnými místy. Skupina PRE prodává a obchoduje s elektřinou a plynem, distribuuje elektřinu a nabízí doplňkové energetické služby. Primárním úkolem všech subjektů Skupiny PRE je spolehlivě poskytovat energetické služby a související doplňkové distribuční služby všem odběratelům. Jejich mottem je „Komfortní energie pro vás“.
Výhody
- Tradiční český dodavatel s více než 800 000 odběrnými místy
- Velice obsáhlé webové stránky
- Rozsáhlé online služby a praktická mobilní aplikace
Nevýhody
- Není k dispozici online chat pro řešení potíží a dotazů přímo
Podle čeho porovnáváme na 5nej dodavatele elektřiny?
Porovnat dodavatele elektřiny se může zdát jako snadná záležitost. Pro nás to ale byla především zodpovědnost. Bylo nutné promyslet parametry, které budeme porovnávat, aby naše srovnání skutečně pomohlo těm, kteří vybírají nejlepšího dodavatele elektřiny.
Podívali jsme se v první řadě na služby, které dodavatel poskytuje. Zajímalo nás, zda kromě elektřiny zajistí i dodávku plynu, zda umožňuje online správu popř. správu přes mobilní aplikaci, aby odběratel mohl kdykoliv zkontrolovat, zda nemá nedoplatek a zda jeho zálohy na energie stačí, popř. zda dodavatel poskytuje i další výhody.
Důležité jsou také podmínky, především zda vám je schopen dodavatel cenu zafixovat, zda požaduje uzavření smlouvy na konkrétní dobu nebo zda máme jako klienti možnost změnit výši zálohy a to kdykoliv potřebujeme.
U zřizování elektřiny na našem odběrném místě je pak důležité, zda je možné zřídit ji od dodavatele i nově – na zcela novém odběrném místě (např. v novostavbě), zda je možné přejít od konkurence a jak nám bude dodavatel při přechodu nápomocen, popř. jaké nabídne v takovém případě podmínky, a samozřejmě i jakým způsobem se dá elektřina od dodavatele sjednat – online, po telefonu nebo zda je nutné vždy dojít až na pobočku dodavatele.
A jako vždy jsme si otestovali i podporu dodavatelů elektřiny, protože ta je pro nás (i pro vás) nesmírně důležitá. Sledovali jsme, zda mají klientskou linku, zda je možné se s nimi spojit online chatem nebo e-mailem a samozřejmě jak rychle na dotazy reagují a zda jsou schopni zodpovědět všechny otázky. Podpora klientů je podle nás jedním z nejdůležitějších parametrů. Je potřeba nejen při přechodu k dodavateli, ale i v průběhu odběru, kdy potřebujeme řešit komplikace nebo jiné záležitosti – změnu adresy, jména, zálohy atd.
Jak vybírat správného dodavatele elektřiny?
Vybrat si správného dodavatele elektřiny může být někdy náročné. Obzvlášť v době, kdy ceny za elektřinu rostou a mnoho dodavatelů krachuje. Proto je důležité, abychom při výběru postupovali obezřetně a vybrali si takového dodavatele, který bude dostatečně stabilní, nabídne nám podmínky, které nám budou vyhovovat (každému z nás může vyhovovat něco jiného) a samozřejmě nabídne i dobrou cenu, popř. její fixaci.
Níže jsme nachystali body, které bychom si měli probrat, než se pro nějakého dodavatele rozhodneme.
Položte si nejprve otázku, proč vůbec chcete dodavatele změnit a ujistěte se, že je to skutečně nutné.
Než se pro nějakého dodavatele elektřiny rozhodnete, zjistěte si podmínky smlouvy, které vám nabízí. Někdy se může stát, že vás láká nižší cena za energie, ale je k dispozici pouze za podmínek, které nám nemusí vyhovovat.
Proč chcete změnit dodavatele
- Měníme místo odběru – stěhujeme se
- Nejsme spokojeni s cenou za energie – nový dodavatel nabízí lepší ceny
- Nový dodavatel může nabídnout lepší benefity – delší dobu na fixovanou cenu elektřiny, slevy na různá zařízení atd.
- Služby ke smlouvě navíc – servis tepelných zařízení, pojištění domácnosti atd.
- Nejsme spokojeni s podmínkami smlouvy – nový dodavatel nepožaduje závazek apod.
- Nový dodavatel nabízí lepší cenu s fixací/bez fixace – ne vždy se fixace ceny za elektřinu vyplatí, zde záleží vždy na každém klientovi individuálně, zda chce mít jistotu a stále stejnou cenu, nebo dá přednost změně ceny za energie s tím, že ve chvíli, kdy cena klesne, může výrazně ušetřit za cenu elektřiny než kdyby měl cenu za elektřinu zafixovanou.
- Náš dodavatel zkrachoval, nebo se obáváme, že ho krach v nejbližší době čeká
- Někdy chceme mít lepší přehled o své spotřebě – dnes už většina dodavatelů umožňuje nahlížet do mobilní aplikace nebo online klientského servisu
- Když chceme dodavatele, který nabízí obnovitelné zdroje, tzv. “zelenou energii”
Podmínky nového dodavatele
- Dodavatel nám nabídne výhodnější cenu než stávající
- Dodavatel nepožaduje závazek na smlouvě
- Dodavatel nabízí fixaci ceny elektřiny, popř. je možné naopak zvolit cenu bez fixace
- Výpovědní lhůta – někteří dodavatelé mají i několikaměsíční výpovědní lhůtu, než vám umožní přechod ke konkurenci
Distribuční sazby odběru elektrické energie
Než vyberete vhodného dodavatele elektřiny, soustředte se ve smlouvě na distribuční sazby. Základní distribuční sazby jsou totiž dvě – jednotarifní a dvoutarifní. Jaký je v nich rozdíl?
Jednotarifní distribuční sazby
Pokud máte sjednanou jednotarifní sazbu elektřiny, bude vám dodavatel účtovat stejnou cenu za odběr energií po celý den. Jedná se o základní sazbu, která je vhodná především pro odběratele, jež mají nižší roční spotřebu, než je obvyklá průměrná spotřeba. U nízké spotřeby, cca do 500 kWh za rok, se jednotarifní sazba vyplatí a to i v případě, že vám dodavatel účtuje tzv. vysoký tarif. To znamená, že je vám účtována plná cena elektřinu. Pokud však v domácnosti využíváte bojler na elektřinu, elektrické topení, popř. jiné spotřebiče s vysokou spotřebou energie, už je lepší využít dvoutarifní distribuční sazbu.
Dvoutarifní distribuční sazby
V případě dvoutarifní distribuční sazby jsou ceny energie rozděleny podle toho, zda vám právě běží vysoký nebo nízký tarif. Ten se vyplatí hlavně domácnostem s vysokou spotřebou energie, nebo se spotřebiči s vysokou spotřebou, jako je výše zmíněný bojler, elektrické vytápění apod.
Tarif je pak rozdělen na vysoký, kdy je účtována běžná cena za energie a v určité hodiny pak běží tarif nízký, kdy je cena za energie snížená. Určité spotřebiče jsou obvykle nastaveny tak, že se spínají pouze v době, kdy běží v domácnosti nízký proud. Ten můžete z dřívějška znát také pod názvem noční proud. Neznamená to však, že běží jen v noci. Doba, kdy běží nízký proud se mění a dodavatelé obvykle informují o těchto změnách klienty předem.
Doba, kdy běží nízký proud se může lišit i v jednotlivých domácnostech, i když jsou třeba v blízkosti a mají stejného distributora. O změnu, tzv. přepínání mezi nízkým a vysokým proudem se klienti starat nemusí. Ovládá se hromadným dálkovým ovládáním. Pokud vám od vašeho dodavatele nepřišla informace, kdy vám nízký tarif běží, můžete se podívat na stránky distributora a zadat kód svého HDO přijímače (měli byste ho najít na svém elektroměru).
Ceníky dodavatelů a jejich záludnosti
Ať už se jedná o smlouvu nebo ceník, dodavatelé mohou použít fígle, kterým obejdou informace dané ve smlouvě a tím vám mohou změnit podmínky nebo dokonce cenu elektřiny. Nejčastějším způsobem, jak obejít smlouvu, je změna všeobecných obchodních podmínek. Ta by však nikdy neměla být v rozporu s tím, co udává vámi podepsaná smlouva. Ta má větší důležitost, než VOP. Pokud ale jako klienti nemáme právní vzdělání, jen těžko sami zjistíme, co je ještě v souladu se smlouvou a co už si dodavatel nesmí dovolit.
Někdy se stává, že neférový dodavatel změní celý produkt a tím pádem i cenu za odebíranou elektřinu. Pokud však máte smlouvu podepsanou na konkrétní produkt a konkrétní cenu, ideálně na dobu určitou, jednalo by se o porušení smlouvy z dodavatelovy strany a tudíž byste vy byli v právu.
Pozor si dávejte i na tzv. “spotové produkty”, tedy elektřinu, která je vázána na cenové pohyby na burze. Cena elektřiny, kterou vám dodavatel dodává, tak závisí na těchto pohybech. Pro dodavatele je to výhodné, pro nás – pro klienty, už to tak výhodné být nemusí. Někdy se může stát, že neférový dodavatel zláká klienta na nízkou aktuální spotovou cenu. Klient smlouvu podepíše v domnění, že to tak bude pořád. Jenže už následující měsíc může cena za elektřinu na trhu prudce stoupnout a dodavatel naúčtuje vysokou cenu i zákazníkovi. My si toho samozřejmě všimneme až ve vyúčtování, protože dodavateli posíláme stále stejné, předem domluvené zálohy v domnění, že máme elektřinu levnou. Nejlepší je spočítat si cenu v kalkulačce elektřiny.
Když přejdete i s plynem k jednomu dodavateli, ušetříte spoustu času s vyřizováním smluv. Navíc pokud bude problém, máte možnost na volat na jedno infolinku.
Zkušenosti odběratelů s dodavatelem
Než se pro nějakého dodavatele elektřiny rozhodneme, projdeme si všechna výše uvedená kritéria, ale také nás zajímá, jaké zkušenosti mají s dodavatelem ostatní uživatelé. Proto i vám doporučujeme projít si recenze a ohlasy na vybraného dodavatele, ať víte, jak jsou s ním spokojeni ostatní. Je sice pravda, že recenze píši většinou lidé, kteří nejsou spokojení, tudíž je více těch negativních (spokojený klient obvykle nemá potřebu někam psát pochvaly – bohužel), i tak však můžete zjistit, co nevyhovuje ostatním klientům a na co se ještě více u vybraného dodavatele zaměřit.
Jaké jsou typy dodavatelů elektřiny
Možná jste to až dosud nezaznamenali, nebo jste netušili, že by vás to mělo zajímat. Pokud se rozhodnete pro konkrétního dodavatele elektřiny, je také dobře vědět, kdo je distributor. Ten totiž může být od dodavatele odlišný. Pojďme se podívat, jaký je mezi nimi rozdíl.
Distributor elektřiny
Distributor elektřiny nás sice příliš zajímat nemusí, ale je dobré vědět, že právě on stojí za dodávkou elektřiny až k nám domů. Dodává totiž elektřinu dodavateli, jehož prostřednictvím se dostává až k nám. My máte v České republice tři hlavní distributory elektřiny – pro oblast Prahy je to PRE Distribuce, pro jižní Čechy, jižní Moravu, Vysočinu a Zlínský kraj je distributorem E.ON a pro kraj Liberecký, Ústecký, Středočeský, Olomoucký, Moravskoslezský, Královéhradecký, Karlovarský, Plzeňský a Pardubický je distributorem ČEZ.
Distributor elektřiny má na starosti především technické záležitosti dodávky elektřiny ke koncovému zákazníkovi, zatímco dodavatel řeší (obchodní) záležitosti se svými klienty.
Za služby distributorovi platíte v rámci tzv. regulované ceny elektřiny. Ta totiž zahrnuje i poplatky za servis, údržbu, rozvoj a obnovu elektrizační soustavy atd.
Dodavatel elektřiny
Dodavatel elektřiny je tím, kdo propojuje nás, klienty a odběratele elektřiny s distributorem. Dodavatelů elektřiny může být mnoho (například MND, Innogy a další), někteří působí na velkém území, jiní spíše jen lokálně. Každý z nich přitom může nabídnout jiné ceny elektřiny a jiné podmínky pro uzavření odběratelské smlouvy.
Někteří dodavatelé jsou zároveň také distributory. Na území České republiky máme takové dodavatele dva a to E.ON a ČEZ.
Na co si dát pozor ve smlouvě s novým dodavatelem elektřiny
Noví (obvykle malí a neznámí) dodavatelé se sice v současné době už příliš neobjevují, ale i tak je dobré vědět, na co si dát při podpisu nové smlouvy s dodavatelem elektřiny pozor. Tzv. energošmejdi – ti, kteří dříve obcházeli domácnosti s rádoby levnější nabídkou elektřiny, dnes ještě někdy s podobnou nabídkou volají klientům – často nabízí elektřinu za údajně výhodné ceny. Pokud se klient nechá zlákat, často podepíše smlouvu, aniž by si pořádně pročetl podmínky a pak zjistí, že sleva je třeba jen na vybranou dobu, nebo že se upsal na několik let a ve finále se mu přechod od původního dodavatele k novému vůbec nevyplatí.
Než podepíšete smlouvu s novým dodavatelem elektřiny, měli byste od něj dostat (a pečlivě přečíst) tyto dokumenty:
- předsmluvní informace
- smlouvu
- všeobecné obchodní podmínky
- obecné nařízení o ochraně osobních údajů (GDPR)
- plnou moc pro změnu odběratele
Všechny dokumenty si dobře pročtěte a pokud něčemu nerozumíte, nebojte se zeptat a žádat vysvětlení, klidně i opětovně.
Ve smlouvě s novým dodavatelem elektřiny si pohlídejte zejména tyto parametry:
- Zda je smlouva se závazkem či bez něj – a zda smlouva bez závazku neznamená vyšší cenu elektřiny a naopak
- Pokud vám dodavatel nabízí jednotarifní/dvoutarifní distribuční sazbu, měli byste si být jisti, že se vám právě taková sazba vyplatí. Pokud si jisti nejste, nebojte se obrátit nejprve na odborníky a ověřit si, která sazba je pro vás výhodnější.
- Chtějte vědět, zda budou ceny za elektřinu fixované či nikoli – u někoho je výhodnější, když má cenu zafixovanou – představuje to pro něj jistotu. Někdo však dává přednost ceně bez fixace, neboť v době, kdy ceny elektřiny klesají, může i ušetřit. Pokud si opět nejste jisti, co je pro vás lepší, ptejte se dodavatele, nebo i nezávislého odborníka.
- I u smlouvy na dobu určitou se ujistěte, zda je cena fixována, nebo zda vám ji dodavatel může v průběhu trvání smlouvy zvýšit.
- Pokud podepíšete smlouvu na dlouhou dobu – např. na tři a více let v době, kdy jsou ceny elektřiny vysoko a dodavatel vám garantuje fixovanou cenu, nemusí se vám to ve výsledku vyplatit.
- U smlouvy na dobu neurčitou zase může dodavatel cenu za elektřinu měnit. Předem se proto ujistěte, jaké pro to musí být podmínky a o kolik může či nemůže cenu za elektřinu navýšit.
- Zjistěte si také informace o tom, jaké jsou podmínky pro odstoupení od smlouvy – může se stát, že se rozhodnete dodavatele změnit.
Co ovlivňuje výši ceny elektrické energie?
Cena elektrické energie vzniká na základě porovnání poptávky, tedy na základě toho, kolik klienti odebírají energie, nebo podle toho, jaký odběr energie se očekává, s minimálními cenami elektráren. V České republice toto porovnání probíhá na energetické burze PXE v Praze. Výroba elektřiny je přitom zadávána vždy těm nejlevnějším elektrárnám tak, aby byla poptávka uspokojena. Cena elektřiny se přitom stanovuje vždy od toho, co si účtuje nejdražší z těchto elektráren.
Čím vyšší je poptávka po dodávce elektřiny, tím je nutné, aby se zapojovalo více elektráren. Tím se samozřejmě dostanou do popředí nejen ty nejlevnější, ale i ty, které vyrábí elektřinu za vyšší ceny. Tím se pak samozřejmě navýší cena elektřiny pro trh i pro koncové odběratele.
Nejlevnější elektřina vzniká z tzv. obnovitelných zdrojů, které nepotřebují palivo, neprodukují oxid uhličitý a tím pádem nemusí platit emisní povolenky. Elektřinu pak vyrábí vždy, když je to nutné.
Časté otázky k dodavatelům elektrické energie
Co je to distribuce elektřiny?
Distributor elektřiny má za úkol dostat elektřinu ke koncovým zákazníkům – především po technické stránce. Zároveň se stará o distribuční síť, řeší havárie a poruchy a také má na starost odečet stavu elektroměrů u zákazníků. Za to si samozřejmě účtuje svou cenu, která tvoří zhruba třetinu toho, co jako koncoví zákazníci za elektřinu zaplatíme. Distributor funguje vždy pro vybranou oblast, kterou má na starosti. Zatímco dodavatele elektřiny můžeme libovolně měnit, distributora nezměníme. Kontakt mezi distributorem a námi, koncovými zákazníky má na starost dodavatel. Cena za distribuci elektřiny podléhá regulaci u Energetického regulačního úřadu.
Jak se nenapálit při výběru nového dodavatele?
Pokud se stane, že vás oslovil nový nebo méně známý dodavatel, neuzavírejte s ním smlouvu hned. Nejprve si dejte čas, abyste si promysleli nabídku a prověřili dodavatele. Zjistěte si, jaké na něj jsou ohlasy a jaké mají názory ostatní klienti. Poté dobře pročtěte smlouvy i předsmluvní informace a pohlídejte si, co vám skutečně ve smlouvě dodavatel nabízí. Hlídejte si smlouvy se závazkem a bez něj, fixovanou popř. nefixovanou cenu, zjistěte si, zda nemá dodavatel ve smlouvě kličku v podobě navýšení elektřiny v průběhu smlouvy a také si zjistěte, zda vám nabízí jednotarifní či dvoutarifní sazbu a která je pro vás výhodnější. Největší pozor pak dávejte na nabídku tzv. spotové ceny elektřiny, která se může zdát výhodná, ale mění se podle pohybů cen elektřiny na burze a tak může prudce klesat i stoupat a ve finále se vůbec nemusí vyplatit.
13 nejlepších dodavatelů elektřiny
- Pokud se stane, že vás oslovil nový nebo méně známý dodavatel, neuzavírejte s ním smlouvu hned. Nejprve si dejte čas, abyste si promysleli nabídku a prověřili dodavatele. Zjistěte si, jaké na něj jsou ohlasy a jaké mají názory ostatní klienti. Poté dobře pročtěte smlouvy i předsmluvní informace a pohlídejte si, co vám skutečně ve smlouvě dodavatel nabízí. Hlídejte si smlouvy se závazkem a bez něj, fixovanou popř. nefixovanou cenu, zjistěte si, zda nemá dodavatel ve smlouvě kličku v podobě navýšení elektřiny v průběhu smlouvy a také si zjistěte, zda vám nabízí jednotarifní či dvoutarifní sazbu a která je pro vás výhodnější. Největší pozor pak dávejte na nabídku tzv. spotové ceny elektřiny, která se může zdát výhodná, ale mění se podle pohybů cen elektřiny na burze a tak může prudce klesat i stoupat a ve finále se vůbec nemusí vyplatit.
- Nejlevnější tepelné čerpadlo
- Jak se vám vyplatí tepelné čerpadlo do starého domu?
- Nejlepší půjčka na fotovoltaiku a tepelné čerpadlo
- Kdy a kde se vyplatí pořídit tepelné čerpadlo
- Kotlíková dotace, co potřebujete vědět (Přehledně)
- Srovnání tepelných čerpadel
- Srovnání nejlepších firem na fotovoltaiku
- Kolik stojí tepelné čerpadlo a vyplatí se s ním topit?
- Kolik stojí solární panely a vyplatí se vlastní elektrárna?
- Kalkulačka elektřiny
- Kalkulačka plynu
- 10 tipů, jak doma ušetřit za vodu
- Cena plynu – Kde je plyn nejlevnější?
- Jak ušetřit v domácnosti za plyn
- Cena elektřiny – Kde je elektřina nejlevnější
- Jak nejvíce ušetřit v domácnosti na elektřině
- Innogy Recenze
- Srovnání 13 nejlevnějších dodavatelů plynu – kdo je nejlepší?
Innogy nabízí plynulou službu s jasným a transparentním fakturačním procesem, což oceňuji. Méně mě ale zaujala jejich cenová nabídka, která není nejkonkurenčnější, přestože kvalita služeb je vysoká. Mohli by zlepšit svou nabídku slev pro dlouhodobé zákazníky.
Srovnání elektřiny mezi ČEZ, MND, E.ON, Innogy a Centropol odhaluje různé silné a slabé stránky každé společnosti. ČEZ vyniká ve stabilním zákaznickém servisu a spolehlivosti, ale jejich ceny mohou být relativně vyšší ve srovnání s novějšími konkurenty. MND nabízí konkurenční cenové podmínky, což je lákavé pro nové zákazníky, avšak zkušenosti s klientským centrem mohou být někdy frustrující kvůli dlouhým čekacím dobám.
E.ON se může pochlubit výbornou uživatelskou aplikací a jednoduchým spravováním účtů, což zjednodušuje běžnou administrativu, přesto jejich cenová politika může působit draze v porovnání s některými konkurenty a občasné problémy s fakturací mohou zákazníky zatěžovat. Innogy nabízí transparentní fakturační proces a vysokou úroveň služeb, ale jejich ceny nejsou nejnižší a nabídka pro dlouhodobé zákazníky by mohla být atraktivnější.
E.ON má opravdu skvělý uživatelský interface a aplikaci, což mi usnadňuje správu mého účtu. Ceny jsou ale mírně vyšší než u některých konkurentů. Narazil jsem také na několik nedorozumění ohledně mých faktur, ale po kontaktování zákaznické podpory bylo vše vždy vyřešeno. Pro ty, kteří hledají pohodlí a jsou ochotni za to zaplatit, je to dobrá volba.
V téhle diskuzi nechám své poznatky. Přešel jsem k MND před rokem kvůli lepším cenám. Smlouva byla uzavřena rychle a bez problémů. Avšak komunikace s klientským centrem byla několikrát zdlouhavá, čekací doby na linkách byly frustrující. Pokud máte čas a trpělivost to vyřešit, cena stojí za to.
Dneska výběr v podstatě dost záleží i na tom, jak domácnosti. na tom jsou, protože u mě prim hrálo to, že mým hlavním zdrojem je FVE na střeše a k tomu jsem si musel uzpůsobit i tarif, ne všichni totiž mají tarif i pro tuhle variantu, plus když k tomu řeším i výkupy energie. Ale vzhledem k tomu, jak se FVE rozmáhá, předpokládám, že se tím budou zvyšovat i možnosti, aktuálně jsem u bezdodavatele, kde se převážně orientují na tento typ domácností a mám s nimi dobré výsledky, ovšem mám za to, že co sezóna, tak je něco nového, tak je super, že nejsem ničím svázaný.