Začínáte s e-mailovým marketingem? Pojďte si přečíst našeho průvodce, jak začít s e-mailovým marketingem.
Jak vytvořit úspěšný newsletter
Ať už s e-mail marketingem teprve začínáte, nebo jej využíváte delší dobu, vždy se hodí vědět, jak napsat kvalitní a poutavý newsletter, který zaujme na první pohled, klient jej nehodí hned do koše, ale rozklikne jej, ideálně si jej i přečte a v tom nejlepším případě provede akci, ke které ho v e-mailu vyzýváte – zakoupí zboží, rozklikne odkaz, podívá se na video atd. Dali jsme dohromady 10 tipů, jak nejlépe vytvořit newsletter, který bude úspěšný a pomůže vám dosáhnout lepších cílů ve vašem byznysu.
Proč newsletter využívat?
Máte vlastní e-shop, nebo webové stránky, na kterých prodáváte své služby? Ideálním řešením, jak na ně dostávat pravidelně dostatečné množství klientů, je rozesílat newslettery. E-mail marketing dnes využívá sice jen kolem 10 % e-shopů, ale stále přibývají. Podstatné je vědět, jak na to, aby byly newslettery nejen odesílané, ale především čtené. Na to se podíváme v dnešním článku podrobně.
Newsletter nemusí obsahovat jen výzvu k nákupu zboží, ale také může vaše klienty informovat o nadcházející akci, online setkání, přečtení zajímavého článku atd. Podstatné je, aby obsahoval všechny náležitosti, klient ihned pochopil – ideálně už z předmětu, co mu chcete sdělit a díky tomu jej otevřel. Z textu pak musí být jasné vaše sdělení a také výzva k akci. Díky tomu můžete dosáhnout výrazné úspěšnosti.
V současné době, i přes nízké procento e-shopů a webů, které newslettery rozesílají, končí přibližně 80 % z nich v koši nebo spamu. Jednoduše proto, že čtenáře obtěžují. Přesto to neznamená, že to bude 80 % i vašich newsletterů. Můžete se dostat na mnohem lepší výsledky, pokud víte, jak na to.
Průvodce tvorby newsletterů
1. Zvolte vhodné příjemce
Jedním ze základních pravidel úspěšnosti je zvolit správně cílovou skupinu, tedy příjemce, kterým newsletter posíláte. Je jasné, že pokud se někdy váš klient do newsletteru na vašich stránkách přihlásil, nejspíš ho vaše nabídka zajímá. Přesto se může stát, že máte e-shop, ve kterém je hned řada různých produktů a klienty budou zajímat jen některé. Pokud např. na svých stránkách nabízíte oblečení pro muže, ženy i děti a klient u vás nakupuje především dětské zboží, možná ho nabídka oblečení pro dospělé nezaujme. Stejně tak máte-li např. hobby obchod, kde ženy nakupují truhlíky a květiny na balkon, asi je nebude zajímat nabídka výhodné akce na motorové pily. I tak se ale může stát, že se se svou nabídkou trefíte do jejich aktuální situace a klienti ji využijí. Přesto je vždy lepší, když máte cílovou skupinu dobře zaměřenou.
Většina nástrojů pro e-mail marketing dnes nabízí možnost rozdělit si klienty na určité skupiny, podle jejich zájmu. Využívejte je. Nemusí to být pokaždé, ale pokud máte klienty, kteří již dětské oblečení kupovali, posílejte cíleně další nabídky v této oblasti především jim. Snížíte tak počet neotevřených a do koše přesunutých e-mailů a zvýšíte si naopak šanci, že klienti akci využijí, otevřou odkaz na vaše stránky a nakoupí.
2. Vyzvěte ke správné akci
Než newsletter začnete vůbec psát, promyslete si, co chcete klientům sdělit a proč by měli vůbec obsah přečíst. Ideální je, když hlavní myšlenka bude uvedena již v předmětu. Ovšem není to pravidlem. Jak napsat správně předmět, na to se podíváme níže. Nyní ještě k akci…
Sepište si nejprve klidně na papír, co chcete, aby klient po otevření vašeho newsletteru udělal. Má se podívat na vaše stránky a prohlédnout speciální nabídku, slevy na konkrétní zboží? Má si “jen” přečíst článek, který mu pomůže vyřešit určitou situaci? Chcete se klientovi připomenout, aby si vzpomněl, že kdysi využil vaše služby? Nebo chcete, aby se zaregistroval do nějakého workshopu či online akce? To všechno samozřejmě může email umožnit. Podstatné je, aby bylo hned v úvodních pár větách jasné, proč klientovi píšete. Pokud ho věty zaujmou, nebo se trefíte do jeho aktuálních potřeb či zájmů, bude číst dál. A o tom vám jde…
3. Kratší nebo delší e-mail? Co by mělo být v obsahu?
O tom, jak dlouhý by měl být newsletter, by se daly vést dlouhé diskuze. Někdo preferuje podrobný delší text, jiný zase krátký úderný email v pár větách. Faktem je, že newsletter by měl obsahovat základní sdělení pro klienta, neobírat ho o mnoho času a především jasně informovat, co mu přinese akce, k níž ho vyzýváte. Píšu záměrně “jasně”, nikoli stručně. Protože jasné vyjádření nemusí být nutně zcela stručné. Někdy to stručně zkrátka ani nejde.
Pište především tak, aby klient ihned pochopil, o co se jedná a co mu sdělujete. Zaměřte se hlavně na přínos, který klient získá pro splnění vaší výzvy – prokliknutí na stránky, přečtení článku, nákupu zboží atd. Pokud potřebujete přidávat podrobnější informace, nechte si je případně až na stránky, na které se klient proklikne.
Podrobnější informace můžete uvést i do e-mailu, ale vyvarujte se zbytečné omáčky. Snažte se text “osekat”, jak to jde, ale zároveň dbejte na to, aby byl text čitelný a dával smysl. Podrobnější sdělení je dobré graficky oddělit – sepsat do samostatného odstavce a přidat nadpis. Hlavní informace z něj však vždy předem “vypíchněte” v jednoduchých větách, nebo třeba v odrážkách. Smyslem je, aby klienta podrobnější text neodradil, ale aby si ho mohl přečíst, pokud bude chtít. Někteří klienti si přečtou nejprve hlavní sdělení a pokud potřebují více času na přečtení podrobnějších informací, uloží si jej a vrátí se k němu později. Aby si jej přečíst nezapomněli, k tomu slouží opakované výzvy – newsletter, které si vysvětlíme níže.
4. Oslovení pomáhá k lepším “vztahům”
Pokud to nastavení vašeho nástroje pro e-mail marketing umožňuje, oslovujte klienty jménem. Vždy to lépe vypadá a snadněji zaujme. Pokud píšete velké skupině lidí a všem posíláte stejné oslovení, klient už při prvním pohledu ví, že se jedná o hromadný e-mail a nemusí ho lákat k přečtení. Pokud ale zjistí, že je v oslovení jeho vlastní jméno, bude mu vaše sdělení připadat osobnější a je pravděpodobnější, že si jej přečte. Protože – co to může být, když to posíláte přímo jemu?
Abyste mohli posílat úspěšné newslettery, je potřeba vybrat si co nejvhodnější nástroj pro e-mail marketing. Není snadné jej vybrat a proto jsme kus práce udělali za vás. Srovnali jsme řadu nástrojů a vybrali pět nejlepších nástrojů pro e-mailový marketing, které využívají ti nejúspěšnější.
5. Vyjádřete se jasně a srozumitelně
Jak už jsme zmínili výše, u newsletterů je důležité, aby byly napsané jasně a čtenář okamžitě pochopil, proč mu píšete a co nabízíte. Podstatné je ještě jedno slovo a to “srozumitelné”. Přesně takové by vaše e-maily měly být.
Chápeme, že jste určitě odborníky ve svém oboru. Ne každý klient ale pochopí, co mu sdělujete, když použijete profesní žargon. Snažte se proto takových slov vyvarovat. Záleží ale opět na tom, jaká je vaše cílová skupina. Pokud víte, že píšete odborníkům v oboru, nabízíte konkrétní služby nebo zboží a víte, že klienti vaše sdělení pochopí a ještě jim přijde “bližší”, když žargon použijete, zkuste to. Nezapomeňte ale přidat věty, ve kterých (pro jistotu) vše vysvětlíte i v běžných výrazech, aby opravdu pochopili.
6. Výzva k akci – klidně i několikrát
Výzvu k akci jsme probírali již na začátku našeho článku. Tehdy jsme kladli důraz na to, aby k akci směřoval celý text. Abyste si nejprve uvědomili, co chcete klientovi sdělit a podle toho vytvořili celý svůj e-mail. Nyní se podíváme na výzvu, která klienty pobídne, aby akci provedli.
Nebojte se své čtenáře vyzvat – klidně i několikrát během textu, ať zakoupí zboží, prokliknou se na vaše stránky, zaregistrují se do vašich služeb nebo k online školení apod. Výzva může být opakovaná během e-mailu několikrát, měla by však být vždy prokládána smysluplným textem, nebo obrázky/grafikou.
Pokud učiníte výzvu k akci a budete psát další text, měl by obsahovat argumenty, co všechno klient nákupem/proklikem/registrací získá. Pak můžete výzvu k akci opakovat s tím, že bude doplněna informací, že akce je časově omezená, že je jen určitý počet míst, že je jen určitý počet výrobků atd.
7. Nezapomínejte na předmět
Předmět je to, co přitáhne pozornost čtenářů a přiměje je, aby váš e-mail otevřeli. Proto na něj klaďte velký důraz. Opět by měl být jasný a srozumitelný a klientovi ihned sdělit, co se v e-mailu dozví, nebo ještě lépe – jaký mu dá jeho rozkliknutí přínos. Nikdo nechce ztrácet čas čtením jen tak “obyčejných” e-mailů, ale vždy hledá výhody, které by mohl získat.
Nebojte se být v předmětu vtipní a empatičtí, pokud to vaše profesní zaměření umožňuje. Posíláte-li e-maily konkrétní cílové skupině, nebojte se v předmětu zdůraznit, že je vaše sdělení výhodné pouze nebo právě pro ně. “Pošimrejte jim ego”, zabere to.
Příklady úspěšných předmětů:
- Nabídka osobních diářů pro byznysmeny
- Motivační diáře pro úspěšné podnikatelky
- Diář na rok 2022 pro milovníky psů/koček/knih
- 10 tipů, jak zvýšit své příjmy/prodeje
- Jedinečné školení online marketingu přímo na míru vaší osobnosti
8. Preheader – co to je a proč ho využívat
Preheader je pro mnoho lidí slovo neznámé, přesto jej každý využívá – i když ne cíleně. Jedná se o text, který se v e-mailu zobrazí ihned po předmětu. Tedy první věta, nebo prvních pár vět vašeho e-mailu. Pokud jej cíleně nevytvoříte sami, Google, Seznam, Centrum a další poskytovatelé e-mailových stránek jej nastaví sami. Jednoduše vytáhnou zmíněné první věty.
Abyste zvýšili otevíratelnost svých newsletterů, využijte tyto první věty a dostaňte do nich to podstatné. Co e-mail obsahuje, ale opět především, co díky němu může klient získat.
Pozor dejte, pokud posíláte grafické e-maily. Tam pak může naskočit věta, že se e-mail nezobrazuje správně a klient má kliknout na určitý link. To nevzbuzuje důvěru a už vůbec to neláká k otevření. Dbejte proto na to, aby váš e-mail vždy preheader obsahoval, poskytoval adekvátní sdělení včetně přínosu čtenáři a pak teprve si pohrajte s grafikou.
9. Opakování matka moudrosti
Na závěr jsme si nechali již výše zmíněné opakování. Co to znamená? Nechceme vás nabádat, abyste v jednom emailu opakovali stále stejné věty, nebo do klienta stále dokola “hustili”, co mu vaše služba přinese a proč ji má objednat. Naopak – dejte pozor, ať klienta svým tvrzením neotrávíte a spíše neodradíte.
Někteří čtenáři si ale váš e-mail přečetli a usoudili, že se na něj později ještě jednou podívají – a zapomenou. Nebo si řeknou, že na vaši speciální akci mají času dost, protože běží např. 14 dní. Nebo máte dost míst v kurzu či kusů zboží, tak není důvod, aby objednali ihned. Je spoustu klientů, kteří si vše dlouze promýšlí a nechávají objednávku až na poslední chvíli – a pak ji propásnou. A to by byla škoda, protože ve skutečnosti třeba zájem mají.
Dávkujte své newslettery opatrně, ale pokud máte konkrétní nabídku, která je časově či množstevně omezená, nebojte se klientům v e-mailu připomenout. Máte-li např. kampaň na 14 dní, posílejte e-maily třeba ob den. V předmětu pak uveďte, proč “už zase píšete”.
“Nezapomněli jste objednat?”
“Poslední místa na školení”
“Dnes máte poslední šanci – nepropásněte ji” a pod.
Nyní už víte, jak napsat poutavý newsletter i jak to udělat, aby klienti vaše e-maily co nejvíce otevírali. Hledáte-li stále vhodný nástroj na e-mail marketing, podívejte se na naše srovnání nejlepších nástrojů pro e-mailový marketing a vyberte, který vám bude sedět nejlépe.
- Srovnání virtuálních sídel pro firmy a OSVČ
- Jak napojit fakturační systém na WooCommerce
- 8 tipů pro zvýšení návštěvnosti a prodejů e-shopu
- Proč rozesílat vlastní newsletter
- Jak začít s e-mail marketingem
- Vzory faktur pro plátce i neplátce DPH pro OSVČ
- Jak má vypadat faktura a co na ní musí být
- Srovnání CRM systémů
- Srovnání platebních bran
- Faktury online – velké srovnání nástrojů a systémů na tvorbu faktur
- Srovnání to-do aplikací
- Srovnání účetních programů
- Srovnání nástrojů pro webináře
- Nejlepší affiliate software
- Nejlepší SEO nástroje
- Nejlepší emailingové nástroje
- Nejlepší pokladní systémy