Co je proteinová dieta

Proteinová dieta je v posledních několika letech velký hit. Můžete ji zaznamenat nejen pod tímto názvem, ale také jako keto dietu, ketonovou, bílkovinovou nebo cyklickou ketogenní dietu. Jedná se vždy o jedno a to samé. O dietu, ve které vysadíte sacharidy a tuky a nahradíte je bílkovinami. Tak dosáhnete stavu ketózy, při kterém dochází k rychlému spalování tuků a vy zaznamenáte velmi rychlý úbytek váhy.

Proteinova Dieta

Proč je tolik oblíbená?

Tato dieta je oblíbená proto, že opravdu dobře funguje. Především v prvních dnech a týdnech je úbytek váhy tak viditelný, že motivuje k ještě lepším výsledkům. Řada uživatelů této diety se navíc při odlehčení jídelníčku cítí mnohem lépe a zdravěji. Výhodou je, že ač rychle hubnete, nemusíte hladovět. Díky vysokému přísunu proteinových jídel zkrátka nemáte hlad. Někomu může zpočátku vadit absence většího množství zeleniny, a po celou dobu proteinové diety nepřítomnost ovoce. Vše je ale o zvyku a výsledky proteinové diety jsou tak dobré, že ovoce jistě rádi oželíte.

Proteinova Keto Dieta
Proteinová dieta je vlastně keto dieta.

Proteinová (keto) dieta se nevyužívá jen k hubnutí. Už v roce 1921 ji použil lékař Russel Wilder na léčebné účely. Za vznikem této diety však stojí někdo jiný. Profesor Georg L. Blackburn, který studoval, jakým způsobem lidský organismus spaluje uložené tuky a přišel na to, jak požadovaného výsledku dosáhnout co nejdříve.

Obliba proteinové diety nespočívá jen v rychlém úbytku váhy. Díky tomu, že se dělí na tři (někdy i čtyři) fáze, přičemž v posledních dvou se postupně vracíte k běžnému (avšak zdravému) jídelníčku, vyhnete se následujícímu rychlému nabírání váhy zpět, tzv. jojo efektu. Ten je u jiných typů diet celkem běžný. Pokud však dodržíte veškeré postupy proteinové diety, dosáhnete trvalého stavu snížené váhy a jojo efektu se nebudete muset bát.

POZOR!
Pokud se obáváte jojo efektu, tak je to zcela oprávněné. Návrat z keto diety na běžnou stravu musí být postupný.

Pojďme se nyní podívat, co při proteinové dietě jíst a co si vařit v jednotlivých fázích diety. To je důležité nejen proto, abyste rychle dosáhli stavu ketózy a začali spalovat uložené tuky, ale také proto, aby váš organismus dostával stále potřebný přísun živin, vitamínů, minerálů atd.

Co jíst při proteinové dietě

Ketóza je přirozený fyziologický stav (co je ketóza), který nastává ve chvíli, kdy tělo dostává pravidelně vysokou dávku proteinů a současně sníží na minimum příjem sacharidů a tuků. Štěpením vlastních tukových tkání, kterých tělo dokáže využívat jako hlavního zdroje energie, začnou vznikat tzv. ketolátky. Ty plnohodnotně nahradí sacharidy, které jinak získává tělo ze stravy a je v běžném stravování hlavním zdrojem energie. Tělo tak čerpá energii z uložených tuků a tím je zároveň spaluje. Ručička na váze klesá a vy máte mnohem větší chuť do života a do dalšího hubnutí. Určitě si přečtěte, jak probíhá ketodieta, protože vás možná překvapí, že má 3 fáze a v každé se děje něco úplně jiného.

Jidla Plna Proteinu Losos
Základem jsou jídla bohatá na proteiny (bílkoviny).

Abyste dosáhli stavu ketózy, je nutné nastavit správný jídelníček. V dnešní době najdete na internetu řadu společností, které prodávají již hotová proteinová jídla, nebo polotovary v prášku. To je samozřejmě mnohem jednodušší a rychlejší na přípravu než si vařit proteinové jídlo z čerstvých potravin. Pokud bojujete s časem, určitě je to jedno z možných řešení. Počítejte ale vždy s tím, že postupně budete vedle keto jídel připravovat i zeleninu a další (zdravá) jídla bohatá na proteiny, kterými budete postupně polotovary nahrazovat. Jedině tak dosáhnete optimálního přechodu na běžnou stravu po ukončení proteinové (keto) diety.

TIP!
Proteinová dieta patří mezi nejlepší diety, ale má své zákonitosti, takže je nutné se striktně držet stanoveného jídelníčku. S tím pomáhají například komerční balíčky. Ty nejlepší najdete v našem srovnání.

Jak už jsme zmínili, jídla pro proteinovou dietu musí mít vysoký obsah proteinu, minimum sacharidů a k tomu dostatek vitamínů, minerálů a omega 3 mastné kyseliny, popř. L-arginin. Základem jsou tedy potraviny, které obsahují vysoký obsah živočišných proteinů – maso, sýry, mléko, jogurty, tvaroh, vejce a ryby. Naopak vynechat byste měli přílohy, jako těstoviny, rýži, brambory, kuskus a hlavně – žádné pečivo!

Mezi tzv. povolené potraviny při proteinové dietě patří kromě výše zmíněných i brokolice, celer, cuketa, chřest, houby, okurka, květák, pórek a další zelenina. Z ovoce je povolen pouze citron a olivy – ovšem ve velmi omezeném množství. Jíst můžete také máslo, ghí a ořechová másla, olivový, dýňový, slunečnicový či kokosový olej, a dále ořechy a semínka.

Vzorový jídelníček

Hand Drawn Vector Illustration Ketodiet Nutrition And
Snídaně, svačiny, obědy, večere musí být plné proteinů.

Pokud se rozhodnete držet proteinovou dietu na vlastní pěst a nebudete se spoléhat na polotovary a jídla v prášku od různých společností, které se touto dietou zabývají, počítejte především s pravidelností. Jíst byste měli pravidelně 5x denně, abyste zamezili pocitům hladu.

Na snídani by mělo být jídlo, které vás dostatečně zasytí. Může to být např. tvaroh s pažitkou nebo jinými bylinkami, a k tomu rajče, okurka apod. Pokud nedokážete fungovat bez pečiva, dbejte na to, abyste kupovali zásadně jen speciální proteinové pečivo, povolené při keto dietě. Zakoupíte ho ve speciálních e-shopech, někdy již hotové a někdy polotovar v prášku, který si zpracujete doma sami.

Na svačinu můžete zvolit třeba bílý jogurt, vejce apod.

Oběd by měl být dostatečně vydatný – je to hlavní jídlo dne. Ideální je plátek libového masa (kuřecí, hovězí) a k němu zeleninová obloha, nebo zeleninový salát.

K odpolední svačině můžete opět volit tvaroh, jogurt, vejce apod.

K večeři zvolte takové jídlo, aby vás zasytilo a neměli jste v noci pocit hladu, ale zároveň aby nebylo moc těžké. Opět jsou vhodné různé zeleninové saláty, které můžete doplnit třeba vajíčkem natvrdo, nebo rybou.

Pokud dáváte o svačinách přednost nápojům, můžete vyzkoušet některé proteinové koktejly, doporučované při keto dietě. Najdete je ve všech kvalitních e-shopech zabývajících se dietní stravou.

Vzorový jídelníček

Snídanětvaroh s pažitkou nebo jinými bylinkami, a k tomu rajče, okurka
Svačinabílý jogurt, vejce
Obědplátek libového masa (kuřecí, hovězí) a k němu zeleninová obloha, nebo zeleninový salát
Večeřevajíčko, ryba a k tomu zeleninový salát

Jak začít s proteinovou (keto)dietou

Pokud se rozhodnete držet proteinovou dietu, zapomeňte na pozvolný přechod na proteinový jídelníček. Cílem je, aby vaše tělo spalovalo tuky. K tomu je potřeba dostat se to zmíněného stavu ketózy. A k té se postupným přechodem sice dostat můžete, ale bude to trvat dlouho.

Ideální je rozplánovat si jídelníček alespoň na týden dopředu, nakoupit si potřebné potraviny, odstranit všechny potraviny, které jsou zakázané, aby vás nelákaly ke konzumaci a najít si čas na přípravu proteinových jídel. Vzhledem k tomu, že plátek masa a zeleninová obloha nebo salát nejsou nijak časově náročné, nemusíte se obávat, že byste to nestíhali.

Ketóza nastává obvykle 3. nebo 4. den diety. Od té doby můžete začít zaznamenávat první úspěchy s úbytkem váhy. Během proteinové diety nezapomínejte dostatečně pít. Základem by měly být 2-3 litry denně. 

Redakce 5nej.cz

Redakce 5nej.cz se skládá ze zkušených bankéřů, marketingových specialistů, jazykových guru a fitness nadšenců, kteří věnují maximum svého úsilí a času na vytvoření kvalitního obsahu. Naše srovnání a recenze jsou vytvářeny nezaujatě a tak aby šetřily váš čas. Všechny služby a nástroje testujeme, sami nástroje fotíme a snažíme se vám poskytnout co nejvíce informací. Pokud se chcete dozvědět více o našem týmu, přečtěte si sekci "Kdo jsme" v patičce našeho portálu. Pokud se vám naše srovnání a recenze líbí, nebojte se nám dát hodnocení nebo rovnou napsat e-mail. Každé zpětné vazby si vážíme!

Přispět názorem

Odesílám