Výpočet BMI kalkulačky je prvním ukazatelem, který vám napoví více o tom, jak je na tom vaše váha. Jestli je zdravá (optimální), zda je váha v normě nebo už se nacházíte na hranici obezity. Body Mass Index tělesné hmotnosti vám jednoduše ukáže, jaká je pravda. Pojďte si nechat vypočítat BMI. Stačí k tomu zadat jen dva nejdůležitější údaje – vyši výšku postavy a aktuální váhu.



Výpočet Body Mass Indexu není přesným ukazatelem o stavu vaší váhy. Například sportovcům může ukazatel BMI naměřit vysokou obezitu. Ve skutečnosti obézní nejsou. Mají jen více svalové hmoty. Body Mass Index neumí dělat rozdíl mezi svalovou hmotou a tukem.

Pro většinu populace je však BMI kalkulátor jednoduchým a rychlým ukazatelem o stavu jejich hmotnosti.

Jak vypočítat BMI?

V kalkulačce zadejte:
1. výšku vaší postavy
2. aktuální hmotnost, kterou vám ukazuje osobní váha
3. okamžitě uvidíte výsledek

Tabulka klasifikace BMI

Hodnocení váhy BMI index
Podváha 18,5 kg a méně Co to znamená?
Ideální váha 18,5-25 kg Co to znamená?
Nadváha 25-30 kg Co to znamená?
Obezita 1. stupně 30-35 kg Co to znamená?
Obezita 2. stupně 35-40 kg Co to znamená?
Obezita 3. stupně 40 kg a více Co to znamená?

Podváha

Podváhu s největší pravděpodobností máte, pokud je ukazatel BMI 18,5 kg a méně. V praxi to může znamenat, že trpíte zdravotními problémy, nebo že takové problémy na sebe nenechají dlouho čekat. Je to pro vás varovný signál, že není něco v pořádku.

Jestli máte podváhu, tak to nejspíš souvisí s omezeným příjmem potravy. Kvůli tomu vaše tělo strádá a nemá dostatek důležitých živin. Podváha může být doprovázena některými znaky jako je bledost, třepení a vypadávání vlasů, nehty se více lámou, špatně se vám například hojí oděrky a rány.

Lidé s podváhou někdy trpí depresivními stavy, bolestí břicha, ale také se u nich může dostavit velká únava nebo úplný kolaps. Ojedinělé nejsou ani časté boleti hlavy. Tělo má zkrátka nedostatek potravy a energie ke svému fungování.

Co dělat s podváhou?

Pokud si nejste jistí správnými kroky k nápravě, tak raději kontaktujte svého praktického lékaře nebo si najděte kvalitního výživového poradce.

Kroky k nápravě podváhy:

  1. Upravte si denní režim
  2. Zařaďte vitamíny do stravy
  3. Jezte častěji
  4. Najděte rovnováhu mezi stravováním a výdejem energie

Ideální (optimální) váha

Optimální váhu máte, když je vaše BMI v rozmezí 18,5-25 kg. Normální (zdravá) váha znamená menší riziko různých civilizačnních a kardiovaskulárních chorob. To samozřejmě nejde nikdy 100% zaručit, ale s optimální váhou se jakákoliv rizika významně snižují.

Lidé s optimální tělesnou hmotností by neměli zapomínat na návyky zdravého stravování a aktivního životního stylu s pravidelným pohybem. I při optimální váze je potřeba si hlídat nejen tělesný tuk, ale také svalovou hmotu, která drží celé tělo pohromadě. Pokud máte optimální váhu, tak stejně nezapomínejte na sport a pravidelný pohyb.

Nadváha

Nadváhu máte, pokud se váš BMI pohybuje v rozmezí 25-30 kg. Jestli je ve spodní hranici, tak neházejte flintu do žita. Z dolní hranice je snadné se rychle přehoupnout na optimální váhu. Mnohdy k tomu stačí drobná úprava jídelníčku nebo pravidelný pohyb. K rychlé redukci váhy vám pomůže například efektivní keto dieta, při které se dbá na zvýšený příjem bílkovin. Nejlepší keto diety najdete v našem srovnání.

Pokud jste ale na hranici BMI 30 kg, tak pak už zbystřete. I na této hranici je totiž velice snadné přehnoupnout se do jiné váhové karegorie. V tomto případě by to byla obezita prvního stupně. Obézním lidem se těžko sportuje, protože při sportu trpí klouby. U lidí s nadváhou se zvyšují rizika vzniku civilizačních chorob jako je cukrovka, rakovina nebo infarkt.

Co dělat s nadváhou?

Bez úpravy jídelníčku a aktivního pohybu se tělesná hmotnost schazuje jen velmi složitě. Pokud pro vás není dostatečnou motivací menší tělesná hmotnost, tak by vás mohlo motivovat to, že lidem s nadváhou se razantně zvyšuje možnost vzniku rakoviny.

Kroky k nápravě nadváhy:

  1. Upravte jídelníček, omezte tučná a sladká jídla
  2. Pijte neslazené nápoje. Nejlépe čistou vodu
  3. Aktivně se hýbejte alespoň 3x týdně
  4. V případě nesnází se poraďte s lékařem nebo výživovým poradcem o redukční dietě

Pokud začnete svoji nadváhu řešit včas, pokud se budete dostatečně věnovat zdravým stravovacím návykům a sportování, tak se brzy pohne ukazatel váhy směrem dolů. Tím samozřejmě začne klesat ukazatel BMI a Vy se z klasifikace nadváhy dostanene na optimální váhu.

Obezita 1. stupně

Obezita 1. stupně je stav, kdy je váš BMI na hodnotě 30-35 kg. V tomto případě jde o mírnější stav obezity. To není útěcha. V tomto stavu už máte zaděláno na vážná zdravotní rizika. Přestože je slovo obezita ošklivé, tak jste zatím v jejím prvním stupni. S vhodnou redukční dietou si dokážete během několika měsíců upravit svoji tělesnou hmotnost na “pouhou” nadváhu a z té se pak přehoupnout na normální zdravou váhu.

Obezitu 1. stupně rozhodně nepodceňujte. Pokud jste dosáhli tohoto stavbu, tak jsou vaše stravovací návyky na hrozné úrovni a je nejvyšší čas s tím začít něco dělat.

Co delat s obezitou 1. stupně?

Cílem léčby obezity je redukce hmotnosti o nějakých 15 %. Důležité však není pouze snížení hmotnosti, ale také její udržení. Oba tyto cíle jsou reálné, takže není potřeba hledat výmluvy. Nesnažte se okamžitě dosáhnout na optimální váhu. Prvním vaším cílem je, dostat ne do klasifikace BMI – nadváha. Až tam budete, tak pak uvažujte o další metě.

Kroky k nápravě nadváhy:

  1. Poraďte se s lékařem nebo výživovým poradcem.
  2. Snažte se být fyzicky aktivním člověkem. Nemusíte rovnou běhat. Stačí rychlé procházky/chůze.
  3. Vyhnetě se slazeným nápojům a všemu sladkému.

Obezita druhého a třetího stupně

Při obezitě 2. stupně je vaše BMI na hodnotě 35-40 kg. Při obezitě 3. stupně (morbidní) je BMI od 40 kg a více.

Nebudeme si vyjmenovávat všechny zdravotní obtíže, které vám hrozí nebo je už možná máte. Pokud jste dosáhli tohoto stavu, tak už o těchto problémech dávno víte a chcete s nimi začít něco dělat.

Při obezitě 2. a 3. stupně už se nebavíme o redukci hmotnosti, ale mluvíme o léčbě obezity. Pokud jste se dojedli až k těmto stupňům, tak je potřeba v první řadě zapracovat na vaší psychice. Zapomeňte na komerční internetové diety. Vy budete muset projít dietoterapií. Dietoterapije je léčba dietou. Ta je významnou součástí léčby obezity, ale také její prevencí.

Co to pro vás znamená?

V první řadě potřebujete najít ve svém okolí vhodného dietologa. Dietologie je oborem vnitřního lékařství, který se zabývá výzkumem, prevencí, diagnostikou a léčbou poruch výživy. Dietolog pak navrhne správný postup léčby vaší obezity.

Časté otázky ke kalkulačce BMI

Jak vypočítat BMI?

Jsou dvě možnosti. Můžete použít vzorec: BMI = tělesná váha (kg) / tělesná výška2 (m) nebo naší kalkulačku BMI.

Jaký je postup výpočtu podle vzorečku?
Jako příklad máme člověka s výškou postavy 170 cm a s váhou 80 kg.
Tělesnou výšku musíme převést na metry a dát nadruhou.

Výpočet:
BMI = 80 kg / 1,7m*1,7m
BMI = 80 / 2,89
BMI = 27,7 kg

Tento člověk má podle Body Mass Index klasifikace nadváhu.

Je ukazatel BMI přesný?

BMI není přesným ukazatelem. U kulturistů, sportovců nebo lidí s netypickými tělesnými proporcemi těla se Body Mass Index měřit nedá, protože neumí rozlišit tuk a svalovou hmotu. Například sportovci mají více svalové hmoty, která zvyšuje jejich celkovou tělesnou váhu. To znamená, že by podle BMI trpěli například obezitou 1. stupně. Což je nesmysl.

Co znamená BMI?

Body Mass Index – index tělesné hmotnosti, který se používá jako indikátor stavu lidské váhy.

Zdroje:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Index_t%C4%9Blesn%C3%A9_hmotnosti
https://www.wikiskripta.eu/w/Obezita
https://www.obklinika.cz/lecba-obezity